Erityisherkkä lapsi päiväkodissa
Tähtinen, Anna-Matilda (2015)
Tähtinen, Anna-Matilda
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610235
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön aiheena on erityisherkän lapsen arki päiväkodissa. Opinnäytetyön tarkoituksena on saada kuva siitä, miten lapsen erityisherkkyys näkyy, ja miten se otetaan huomioon Porin alueen päiväkodeissa. Vaikka tietous erityisherkkyydestä onkin kasvamassa, on tutkimustietoa nimenomaan erityisherkistä lapsista vielä vähän.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään yleisesti erityisherkkyyttä, erityisherkkää lasta sekä päiväkotia toimintaympäristönä. Tarkemmin teoriaosuudessa määritellään erityisherkkyys taustatekijöineen sekä erityisherkkä lapsi piirteineen. Lisäksi esitellään päiväkodin arkea ja lapsen huomioon ottamista - sekä lähdekirjallisuuden, että oman näkemykseni ja kokemukseni pohjalta.
Tiedonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kyselyt on lähetetty kuuden kunnallisen päiväkodin kasvatustehtävissä oleville työntekijöille - eli lastentarhanopettajille, lastenhoitajille ja avustajille. Kyselylomakkeet lähetettiin maaliskuussa 2015.
Tutkimukseni mukaan päivähoidon henkilökunta on tietoinen erityisherkkyydestä ja näin ollen tunnistaa erityisherkkyyden piirteitä lapsissa. Tästä huolimatta koulutusta aiheeseen liittyen toivottiin lisää. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös sen, että lapsen erityisherkkyys näkyy monellakin tavalla - erilaisia haasteita hoitopäiviin tuoden. Lapsen herkkyys näyttäytyy yksilöllisesti eri lapsilla ja tilanteesta riippuen, ja asettaa päiväkodin hoitohenkilökunnan lapsen yksilölliseen huomioimiseen liittyvien haasteiden äärelle.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään yleisesti erityisherkkyyttä, erityisherkkää lasta sekä päiväkotia toimintaympäristönä. Tarkemmin teoriaosuudessa määritellään erityisherkkyys taustatekijöineen sekä erityisherkkä lapsi piirteineen. Lisäksi esitellään päiväkodin arkea ja lapsen huomioon ottamista - sekä lähdekirjallisuuden, että oman näkemykseni ja kokemukseni pohjalta.
Tiedonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kyselyt on lähetetty kuuden kunnallisen päiväkodin kasvatustehtävissä oleville työntekijöille - eli lastentarhanopettajille, lastenhoitajille ja avustajille. Kyselylomakkeet lähetettiin maaliskuussa 2015.
Tutkimukseni mukaan päivähoidon henkilökunta on tietoinen erityisherkkyydestä ja näin ollen tunnistaa erityisherkkyyden piirteitä lapsissa. Tästä huolimatta koulutusta aiheeseen liittyen toivottiin lisää. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös sen, että lapsen erityisherkkyys näkyy monellakin tavalla - erilaisia haasteita hoitopäiviin tuoden. Lapsen herkkyys näyttäytyy yksilöllisesti eri lapsilla ja tilanteesta riippuen, ja asettaa päiväkodin hoitohenkilökunnan lapsen yksilölliseen huomioimiseen liittyvien haasteiden äärelle.