Laadunhallintajärjestelmän laatiminen sähköalan yritykselle
Tuomainen, Ida-Liisa (2015)
Tuomainen, Ida-Liisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610226
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia eräälle sähköalan yritykselle toimiva ja käytännöllinen laadunhallintajärjestelmä, jolle vaatimuksia asetti ISO 9001: 2008 -laatustandardi. Laatukäsikirjan tarkoituksena oli kattaa koko yrityksen laadunhallintajärjestelmä. Laadunhallintajärjestelmän tarve yrityksessä sai alkunsa urakkakilpailuista, joihin osallistumiseen usein vaaditaan yritykseltä laadunhallintajärjestelmää sekä yrityksen oma tarve saada kehittää toimintansa laatua ja pitää sitä yllä. Yrityksellä ei entuudestaan ollut laadunhallintajärjestelmää. Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jolloin tämän työn toteutuksen pääpaino oli yrityksen laadunhallintajärjestelmän suunnittelussa ja laadinnassa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys jakautui laadunhallintaan, laatuun sekä ISO 9000 –standardisarjaan.
ISO 9001: 2008 -standardi toimi laadunhallintajärjestelmän perustana, koska yrityksellä on tarkoituksena sertifioida koko laadunhallintajärjestelmä kesän 2015 aikana. Yrityksen laadunhallintajärjestelmän laatiminen aloitettiin tutustumalla itse standardiin ja sen vaatimuksiin. Tämän opinnäytetyön teoria koottiin kirjallisuudesta, internetistä sekä osittain myös yrityksen omistajan haastatteluista. Itse laadunhallintajärjestelmä perustuu yrityksen omistajan antamiin tietoihin. Teoriaan tutustumisen lomassa tutustuttiin yrityksen toimintaan sekä tehtiin nykytilan arviointi eli lähtötilannekartoitus. Laatustandardin vaatimukset sovitettiin yrityksen omiin käytäntöihin ja kuvattiin yrityksen pääprosessit selkeyttämään toimintaa. Pääprosesseista laadittiin prosessikuvaukset, joista on hahmoteltavissa prosessin kulku. Laadunhallintajärjestelmään laadittiin lisäksi asiakirjoja ja tallenteita koskevat liitetiedostot, jotka käsittelevät asiakirjojen ja tallenteiden säilytyksellisiä asioita.
Opinnäytetyössä käytettiin tietojen saamiseksi teemahaastattelua, jossa haastateltavana toimi yrityksen omistaja. Haastatteluja toteutettiin kaksi, joiden teemat muodostuivat laadunhallintajärjestelmän sisällysluettelon päälukujen mukaisesti. Tämän opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaan yritykselle laadunhallintajärjestelmä, jonka toimivuus ja käyttöönotto saadaan selville vasta kesän 2015 aikana. Laadunhallintajärjestelmä sisältää yritystä koskevia tietoja siitä, kuinka laadukkaaseen toimintaan pyritään ja miten laatua ylläpidetään yrityksessä.
Laadunhallintajärjestelmän avulla yritys luo luottamusta niin asiakkailleen kuin yhteistyökumppaneilleen, jolloin yritys osoittaa palvelunsa sekä käyttämiensä tuotteiden vaatimustenmukaisuuden. Laadunhallintajärjestelmän avulla yritykselle saatiin yhtenäinen toimintatapa, josta yrityksen henkilöstö on tietoinen ja valmis sitä noudattamaan. Laadunhallintajärjestelmän ylläpito vaatii yritykseltä jatkuvaa työtä sekä toiminnan kehittämistä. Jatkoa ajatellen kehotettiin yritystä ottamaan laadunhallintajärjestelmä pikimmiten käyttöön sekä tulevaisuudessa muokkaamaan laadunhallintajärjestelmää uudistuvan standardin mukaiseksi.
ISO 9001: 2008 -standardi toimi laadunhallintajärjestelmän perustana, koska yrityksellä on tarkoituksena sertifioida koko laadunhallintajärjestelmä kesän 2015 aikana. Yrityksen laadunhallintajärjestelmän laatiminen aloitettiin tutustumalla itse standardiin ja sen vaatimuksiin. Tämän opinnäytetyön teoria koottiin kirjallisuudesta, internetistä sekä osittain myös yrityksen omistajan haastatteluista. Itse laadunhallintajärjestelmä perustuu yrityksen omistajan antamiin tietoihin. Teoriaan tutustumisen lomassa tutustuttiin yrityksen toimintaan sekä tehtiin nykytilan arviointi eli lähtötilannekartoitus. Laatustandardin vaatimukset sovitettiin yrityksen omiin käytäntöihin ja kuvattiin yrityksen pääprosessit selkeyttämään toimintaa. Pääprosesseista laadittiin prosessikuvaukset, joista on hahmoteltavissa prosessin kulku. Laadunhallintajärjestelmään laadittiin lisäksi asiakirjoja ja tallenteita koskevat liitetiedostot, jotka käsittelevät asiakirjojen ja tallenteiden säilytyksellisiä asioita.
Opinnäytetyössä käytettiin tietojen saamiseksi teemahaastattelua, jossa haastateltavana toimi yrityksen omistaja. Haastatteluja toteutettiin kaksi, joiden teemat muodostuivat laadunhallintajärjestelmän sisällysluettelon päälukujen mukaisesti. Tämän opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaan yritykselle laadunhallintajärjestelmä, jonka toimivuus ja käyttöönotto saadaan selville vasta kesän 2015 aikana. Laadunhallintajärjestelmä sisältää yritystä koskevia tietoja siitä, kuinka laadukkaaseen toimintaan pyritään ja miten laatua ylläpidetään yrityksessä.
Laadunhallintajärjestelmän avulla yritys luo luottamusta niin asiakkailleen kuin yhteistyökumppaneilleen, jolloin yritys osoittaa palvelunsa sekä käyttämiensä tuotteiden vaatimustenmukaisuuden. Laadunhallintajärjestelmän avulla yritykselle saatiin yhtenäinen toimintatapa, josta yrityksen henkilöstö on tietoinen ja valmis sitä noudattamaan. Laadunhallintajärjestelmän ylläpito vaatii yritykseltä jatkuvaa työtä sekä toiminnan kehittämistä. Jatkoa ajatellen kehotettiin yritystä ottamaan laadunhallintajärjestelmä pikimmiten käyttöön sekä tulevaisuudessa muokkaamaan laadunhallintajärjestelmää uudistuvan standardin mukaiseksi.