Perehdyttäminen ja tehtäväkortit Case: Suur-Seudun Osuuskauppa Prisma Lohja
Mäkäläinen, Miia (2015)
Mäkäläinen, Miia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610222
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uudet tehtäväkortit Prisma Lohjan päivittäistavaraosastolle. Tehtäväkortit on toteutettu Suur-Seudun Osuuskaupan Prisma Lohjan toimeksiantona. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä ajantasaiset, työvuorokohtaiset tehtäväkortit, jotka tukevat sekä perehdytystä että työvuorojen etenemistä.
Opinnäytetyö sai alkunsa päivittäistavaraosastoilla tehdyistä muutoksista, joiden myötä työtehtävät sekä tehtäväkorttien sisältötarve muuttuivat. Tehtäväkortteja tehtiin yhteensä kahdeksan kappaletta, joista viisi oli aamu- ja kolme iltavuoroon. Tehtäväkortti on S-ryhmän oma termi perehdyttämisessä sekä työvuoroissa käytettävästä tukimateriaalista, josta selviää työvuoron eteneminen sekä se, mitä työvuoron aikana tulee tehdä. Tehtäväkortit sisältävät työvuoron tehtävät, odotukset sekä kyseisen työvuoron tärkeimmät tehtävät.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jolloin työn pääpaino oli tehtäväkorttien suunnittelussa ja toteutuksessa. Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu perehdyttämisestä ja perehdyttämisen prosessista, seurannasta ja arvioinnista sekä lainsäädännöstä. Lisäksi työssä käsiteltiin Prisma Lohjan yleisiä perehdyttämiskäytänteitä.
Tehtäväkortit toteutettiin havainnoimalla päivittäistavaraosaston työvuoroja. Tämän lisäksi tehtäväkorttien toteuttamisessa käytettiin teemahaastattelua, jotta saatiin selville jokaisen osastovastaavan mielipiteet oman osastonsa tehtäväkortteihin. Lopuksi tehtäväkorttien toimivuutta testattiin, perehdyttämällä uusi työntekijä tehtäväkorttien avulla päivittäistavaraosastolle. Tehtäväkorttien laatimisessa lähdemateriaalina toimi opinnäytetyöntekijän oma työkokemus sekä osastovastaavien haastattelu.
Toimeksiantaja oli uusiin tehtäväkortteihin tyytyväinen, joten tehtäväkortit tulivat heti käyttöön osastoilla. Jatkoa ajatellen tehtäväkortit tulisi tarkistaa kaksi kertaa vuodessa sekä merkitä tehtäväkortteihin niiden muokkauspäivämäärä. Näin niistä selviäisi, koska ne on viimeksi muokattu ja tehtäväkortit pysyisivät ajan tasalla helpommin.
Opinnäytetyö sai alkunsa päivittäistavaraosastoilla tehdyistä muutoksista, joiden myötä työtehtävät sekä tehtäväkorttien sisältötarve muuttuivat. Tehtäväkortteja tehtiin yhteensä kahdeksan kappaletta, joista viisi oli aamu- ja kolme iltavuoroon. Tehtäväkortti on S-ryhmän oma termi perehdyttämisessä sekä työvuoroissa käytettävästä tukimateriaalista, josta selviää työvuoron eteneminen sekä se, mitä työvuoron aikana tulee tehdä. Tehtäväkortit sisältävät työvuoron tehtävät, odotukset sekä kyseisen työvuoron tärkeimmät tehtävät.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jolloin työn pääpaino oli tehtäväkorttien suunnittelussa ja toteutuksessa. Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu perehdyttämisestä ja perehdyttämisen prosessista, seurannasta ja arvioinnista sekä lainsäädännöstä. Lisäksi työssä käsiteltiin Prisma Lohjan yleisiä perehdyttämiskäytänteitä.
Tehtäväkortit toteutettiin havainnoimalla päivittäistavaraosaston työvuoroja. Tämän lisäksi tehtäväkorttien toteuttamisessa käytettiin teemahaastattelua, jotta saatiin selville jokaisen osastovastaavan mielipiteet oman osastonsa tehtäväkortteihin. Lopuksi tehtäväkorttien toimivuutta testattiin, perehdyttämällä uusi työntekijä tehtäväkorttien avulla päivittäistavaraosastolle. Tehtäväkorttien laatimisessa lähdemateriaalina toimi opinnäytetyöntekijän oma työkokemus sekä osastovastaavien haastattelu.
Toimeksiantaja oli uusiin tehtäväkortteihin tyytyväinen, joten tehtäväkortit tulivat heti käyttöön osastoilla. Jatkoa ajatellen tehtäväkortit tulisi tarkistaa kaksi kertaa vuodessa sekä merkitä tehtäväkortteihin niiden muokkauspäivämäärä. Näin niistä selviäisi, koska ne on viimeksi muokattu ja tehtäväkortit pysyisivät ajan tasalla helpommin.