Näkyvyyttä extreme-lajeilla : Lumilautailuvideot markkinointikanavana
Takakarhu, Tom (2015)
Takakarhu, Tom
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259989
Tiivistelmä
Lumilautailun suosio on kasvanut huomattavasti viime vuosina. Lajille ominaisten lumilautailuelokuvien ja -videoiden määrä on moninkertaistunut alati helpommin saatavilla olevan kuvauslaitteiston sekä internetin videonjakopalveluiden ansiosta. Koska lumilautailuvideoissa dokumentoidaan lumilautailua ja lumilautailijoiden elämäntapaa, voidaan videoilla mai-nostaa muun muassa lumilautailuun ja lasketteluun liittyviä tuotteita ja palveluita esimerkiksi tuotesijoittelun avulla.
Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka moni lumilautailun harrastaja katsoo lumilautailuvideoita, mihin asioihin katsoja kiinnittää huomiota katsottavaa videota valitessaan sekä kuinka paljon katsoja seuraa videolla esiintyvää mainontaa. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haettiin suomalaisille lumilautailua harrastaville suunnatulla kvantitatiivisella internet-kyselylomakkeella.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa harrastajista katsoo lumilautailuvideoita. Miehet katsovat suhteessa enemmän lumilautailuvideoita kuin naiset. Tärkeimmät valintakriteerit kat-sottavaa videota valitessa olivat videolla esiintyvät lumilautailijat sekä ystävien suositukset. Suurin osa kyselyyn vastanneista sanoi, etteivät aktiivisesti etsi uusia tuotteita, palveluita tai matkakohteita lumilautailuvideoiden avulla, mutta useimmat totesivat kuitenkin tutustuneensa kaikkiin edellä mainittuihin videoita katsomalla.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että lumilautailun harrastajat seuraavat lumilautailuvideoita katsoessaan varsinkin sitä, millaisia vaatteita ja välineitä videolla näkyy käytettävän. Suuri osa myös totesi tutustuneensa uusiin lasketteluväline- ja vaatemerkkeihin videoiden kautta. Myös sitä, missä lumilautailuvideo on kuvattu, seurataan tarkkaan kyselyn vastaajien keskuudessa. Lisäksi vajaa kolmasosa sanoi etsivänsä aktiivisesti uusia matkakohteita lumilautailuvideoiden avulla. Voidaan siis todeta, että varsinkin matkailualan palveluja sekä laskettelussa käytettävien vaatteiden ja varusteiden valmistajien kannattaisi harkita mainostamista lumilautailuelokuvissa ja -videoissa.
Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka moni lumilautailun harrastaja katsoo lumilautailuvideoita, mihin asioihin katsoja kiinnittää huomiota katsottavaa videota valitessaan sekä kuinka paljon katsoja seuraa videolla esiintyvää mainontaa. Vastauksia tutkimuskysymyksiin haettiin suomalaisille lumilautailua harrastaville suunnatulla kvantitatiivisella internet-kyselylomakkeella.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa harrastajista katsoo lumilautailuvideoita. Miehet katsovat suhteessa enemmän lumilautailuvideoita kuin naiset. Tärkeimmät valintakriteerit kat-sottavaa videota valitessa olivat videolla esiintyvät lumilautailijat sekä ystävien suositukset. Suurin osa kyselyyn vastanneista sanoi, etteivät aktiivisesti etsi uusia tuotteita, palveluita tai matkakohteita lumilautailuvideoiden avulla, mutta useimmat totesivat kuitenkin tutustuneensa kaikkiin edellä mainittuihin videoita katsomalla.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että lumilautailun harrastajat seuraavat lumilautailuvideoita katsoessaan varsinkin sitä, millaisia vaatteita ja välineitä videolla näkyy käytettävän. Suuri osa myös totesi tutustuneensa uusiin lasketteluväline- ja vaatemerkkeihin videoiden kautta. Myös sitä, missä lumilautailuvideo on kuvattu, seurataan tarkkaan kyselyn vastaajien keskuudessa. Lisäksi vajaa kolmasosa sanoi etsivänsä aktiivisesti uusia matkakohteita lumilautailuvideoiden avulla. Voidaan siis todeta, että varsinkin matkailualan palveluja sekä laskettelussa käytettävien vaatteiden ja varusteiden valmistajien kannattaisi harkita mainostamista lumilautailuelokuvissa ja -videoissa.