Mediaseurantatutkimus Porin perusturvakeskukselle
Rantapere, Kati (2015)
Rantapere, Kati
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259956
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä mediaseurantatutkimus Porin perusturvakeskukselle. Opinnäytetyön avulla tutkittiin Porin perusturvakeskuksen julkisuuskuvaa ja mainetta. Tutkimuksesta saatiin vastaukset seuraaviin kysymyksiin; kuinka monta artikkelia tai uutista Porin perusturvakeskuksesta julkaistiin tutkimusaikana, miten artikkelit ja uutiset jakautuivat Porin perusturvakeskuksen eri palvelualueiden kesken, onko Porin perusturvakeskuksen mediassa saavuttaman näkyvyyden laatu positiivista, negatiivista vai neutraalia sekä miten sävy määritellään ja kuinka moni Porin perusturvakeskusta koskeva artikkeli tai uutinen oli toimituksellista aineistoa eli ansaittua julkisuutta. Tutkimus oli laadullinen ja siinä hyödynnettiin sisällönanalyysiä tutkimusmenetelmänä. Tutkimusaineisto kerättiin ajalla 1.10 – 31.12.2014 kahdestatoista Porin perusturvakeskuksen toimialueella ilmestyvästä sanomalehdestä ja kahden paikallisen radiokanavan verkkosivuilta löytyvän Porin perusturvakeskusta koskevan aineiston perusteella.
Opinnäytetyö jakautuu teoria- ja empiriaosuuteen, jotka yhdessä muodostavat siitä kattavan tutkimuksen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi organisaation viestintää ja mainetta sekä organisaation ja median välistä toimintaa. Tarkempia teoriaosuuden aihealueita olivat sidosryhmäviestintä, viestintästrategian laatiminen, mainepääoma, maineenhallinta, mediakanavat, mediajulkisuus ja uutiskynnys. Opinnäytetyön empiriaosuudesta löytyvät ongelman asettelu, käsitteellinen viitekehys, tutkimusmenetelmän esittely ja tutkimustulokset. Tutkimustuloksista löytyvät vastaukset tutkimuskysymyksiin sekä sanallisesti että kaavioina.
Saatujen tutkimustulosten avulla voidaan Porin perusturvakeskuksen mediakuvaa pitää neutraalina, joka painottuu kuitenkin enemmän positiiviseen kuin negatiiviseen mediajulkisuuteen. Positiivinen mediajulkisuus parantaa organisaation mainetta ja vahvistaa positiivista organisaatiokuvaa.
Opinnäytetyö jakautuu teoria- ja empiriaosuuteen, jotka yhdessä muodostavat siitä kattavan tutkimuksen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi organisaation viestintää ja mainetta sekä organisaation ja median välistä toimintaa. Tarkempia teoriaosuuden aihealueita olivat sidosryhmäviestintä, viestintästrategian laatiminen, mainepääoma, maineenhallinta, mediakanavat, mediajulkisuus ja uutiskynnys. Opinnäytetyön empiriaosuudesta löytyvät ongelman asettelu, käsitteellinen viitekehys, tutkimusmenetelmän esittely ja tutkimustulokset. Tutkimustuloksista löytyvät vastaukset tutkimuskysymyksiin sekä sanallisesti että kaavioina.
Saatujen tutkimustulosten avulla voidaan Porin perusturvakeskuksen mediakuvaa pitää neutraalina, joka painottuu kuitenkin enemmän positiiviseen kuin negatiiviseen mediajulkisuuteen. Positiivinen mediajulkisuus parantaa organisaation mainetta ja vahvistaa positiivista organisaatiokuvaa.