”-- aivan kuin olisi lapsia mummolaan viemässä.” : Isien kokemuksia päviäkodin henkilökunnan kanssa käydyistä vuorovaikutustilanteista
Rissanen, Kati; Tolonen, Riikka (2015)
Rissanen, Kati
Tolonen, Riikka
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259951
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee isien kokemuksia päiväkodin henkilökunnan kanssa käydyistä vuorovaikutustilanteista. Tavoitteena meillä oli saada selvittää, millaisiin vuorovaikutustilanteisiin isät ovat päiväkodin henkilökunnan kanssa osallistuneet ja millainen kokemus näistä vuorovaikutustilanteista iseille on jäänyt. Nämä olivat myös meidän tutkimuskysymyksemme. Opinnäytetyömme antaa myös tutkimuskohteena olleelle päiväkodille hyvän mahdollisuuden tarkastella toimintaansa. Meillä oli käytössä pieni tutkimusjoukko ja meidän täytyi ottaa tämä huomioon tuloksia analysoidessamme.
Teoreettinen viitekehyksemme koostuu isyyden, vanhemmuuden, perheen roolijaon, sekä kasvatuskumppanuuden teoriasta. Pääpaino on kasvatus-kumppanuuden teoriassa. Opinnäytetyömme on laadullinen, eli kvalitatiivinen, sekä määrällinen, eli kvantitatiivinen. Tätä tutkimustapojen yhdistymistä on nimitetty muun muassa monistrategiseksi tutkimukseksi. Tiedonkeruumenetelmänä meillä oli käytössä iseille päiväkotiin lähetettävä kyselylomake ja päiväkodin ulkopuolelle tehty haastattelu. Analyysimenetelmämme oli fenomenologishermeneuttinen.
Opinnäytetyömme tuloksista ilmeni, että kyseisen päiväkodin isät osallistuvat aktiivisesti päiväkodin vuorovaikutustilanteisiin. Iseille oli jäänyt vuorovaiku-tustilanteista sekä hyviä, että huonoja kokemuksia. Isien toive oli, että henkilökunta kertoisi oma-aloitteisesti lapsen päivän kulun, ilman että isien tarvitsisi sitä erikseen henkilökunnalta kysyä.
Teoreettinen viitekehyksemme koostuu isyyden, vanhemmuuden, perheen roolijaon, sekä kasvatuskumppanuuden teoriasta. Pääpaino on kasvatus-kumppanuuden teoriassa. Opinnäytetyömme on laadullinen, eli kvalitatiivinen, sekä määrällinen, eli kvantitatiivinen. Tätä tutkimustapojen yhdistymistä on nimitetty muun muassa monistrategiseksi tutkimukseksi. Tiedonkeruumenetelmänä meillä oli käytössä iseille päiväkotiin lähetettävä kyselylomake ja päiväkodin ulkopuolelle tehty haastattelu. Analyysimenetelmämme oli fenomenologishermeneuttinen.
Opinnäytetyömme tuloksista ilmeni, että kyseisen päiväkodin isät osallistuvat aktiivisesti päiväkodin vuorovaikutustilanteisiin. Iseille oli jäänyt vuorovaiku-tustilanteista sekä hyviä, että huonoja kokemuksia. Isien toive oli, että henkilökunta kertoisi oma-aloitteisesti lapsen päivän kulun, ilman että isien tarvitsisi sitä erikseen henkilökunnalta kysyä.