Esikouluikäisten lasten sosiaalisten taitojen vahvistaminen toiminnallisin menetelmin
Rosenqvist, Hennariikka (2015)
Rosenqvist, Hennariikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510178
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli esikouluikäisten lasten sosiaalisten taitojen vahvis-taminen toiminnallisten menetelmien, kuten leikin, piirtämisen ja näyttelemisen avulla. Toiminnallinen osuus toteutettiin päiväkoti Ankkurin esikoululaisten kanssa. Päi-väkoti Ankkuri on Porissa sijaitseva yksityinen päiväkoti.
Työn toimintatuokiot suunniteltiin teorian pohjalta ja teoriaosuus on esitelty raportissa. Teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisia taitoja ja niiden merkitystä, sekä esikoulun merkitystä lapsen sosiaalisten taitojen kehittäjänä.
Toimintatuokioita toteutettiin neljä ja ne olivat kestoltaan noin tunnin mittaisia. Jokaiseen tuokioon suunniteltiin oma teemansa, jonka mukaisia harjoituksia valikoitui toteutukseen. Toimintatuokiot järjestettiin keväällä 2015.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä ei ole välttämätöntä käyttää tutkimuksellisia menetelmiä. Tässä työssä lapsiryhmän työskentelyä on havainnoitu tuokioiden ohjauksen aikana.
Lapsiryhmän toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen antoi arvokasta kokemusta lasten parissa työskentelystä.
Työn toimintatuokiot suunniteltiin teorian pohjalta ja teoriaosuus on esitelty raportissa. Teoriaosuudessa käsiteltiin sosiaalisia taitoja ja niiden merkitystä, sekä esikoulun merkitystä lapsen sosiaalisten taitojen kehittäjänä.
Toimintatuokioita toteutettiin neljä ja ne olivat kestoltaan noin tunnin mittaisia. Jokaiseen tuokioon suunniteltiin oma teemansa, jonka mukaisia harjoituksia valikoitui toteutukseen. Toimintatuokiot järjestettiin keväällä 2015.
Toiminnallisessa opinnäytetyössä ei ole välttämätöntä käyttää tutkimuksellisia menetelmiä. Tässä työssä lapsiryhmän työskentelyä on havainnoitu tuokioiden ohjauksen aikana.
Lapsiryhmän toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen antoi arvokasta kokemusta lasten parissa työskentelystä.