Perehdytysprosessin kehittäminen hotelli- ja majoituspalveluyrityksessä
Koskela, Juho (2015)
Koskela, Juho
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510143
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä toimeksiantajalle perehdytysopas yrityksen myynti- ja varauspalvelu. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Hotel Vip Club International Oy -niminen yritys, joka sijaitsee Tampereella. Yritys tarjoaa hotelli- ja majoituspalveluja paljon matkustaville yritysasiakkaille kotimaassa ja ulkomailla.
Opinnäytetyön teoriaosuuden pääaiheet ovat henkilöstöjohtaminen, perehdytys ja osaamisen kehittäminen. Henkilöstöjohtamisen osuudessa perehdytään myös henkilöstösuunnitteluun ja rekrytointiin. Perehdyttämisen osuudessa käsitellään myös perehdyttämisen suunnittelua prosessia ja perehdyttäjää. Osaamisen kehittämisessä pohditaan, mitä on osaaminen ja siihen liittyvä oppiminen ja miten organisaatio ja yksilötasolla osaamista kehitetään.
Oppaan sisällön hankkimiseen käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää haastattelemalla kahta yrityksen henkilöä. Sisällön tuottamiseen käytettiin myös toimeksiantajan yhteyshenkilön kanssa käytyjä keskustelupalavereja ja opinnäytetyön tekijän henkilökohtaista tietopääomaa ja omakohtaista kokemusta hänen työskennellessään yrityksessä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajan käyttöön perehdytysopas, joka sisältää työnopastusosuuden yrityksen myynti- ja varauspalvelutyötehtäviin. Lisäksi opinnäytetyön tekeminen lisäsi tekijän tietopääomaa ja kehitti ammatillista osaamista.
Haastattelun, teoriaosuuden ja omakohtaisten kokemuksien johtopäätöksenä perehdyttäminen on etukäteen hyvin suunniteltua ja prosessi on jaksotettu niin, ettei perehdytettävälle tule liian paljon informaatiota lyhyessä ajassa. Annetaan tarpeeksi tarpeellista ja paikkansa pitävää tietoa. Perehdytysprosessiin varataan tarpeeksi aikaa ja perehdyttäjät ovat hyvin koulutettuja tehtäväänsä.
Opinnäytetyön aikana syntyi muutama kehitysehdotus. Toimeksiantajan kannattaa suunnitella perehdytysprosessi huolella. Suunnitelmassa kannattaa ottaa huomioon perehdytysjakson kesto ja kuka perehdyttää, kun perehdyttäjä on estynyt. Perehdyttämistä kannattaa aloittaa jo rekrytointi vaiheessa ja muistaa kehittää perehdytysopasta tulevaisuudessa tarpeen mukaan.
Opinnäytetyön teoriaosuuden pääaiheet ovat henkilöstöjohtaminen, perehdytys ja osaamisen kehittäminen. Henkilöstöjohtamisen osuudessa perehdytään myös henkilöstösuunnitteluun ja rekrytointiin. Perehdyttämisen osuudessa käsitellään myös perehdyttämisen suunnittelua prosessia ja perehdyttäjää. Osaamisen kehittämisessä pohditaan, mitä on osaaminen ja siihen liittyvä oppiminen ja miten organisaatio ja yksilötasolla osaamista kehitetään.
Oppaan sisällön hankkimiseen käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää haastattelemalla kahta yrityksen henkilöä. Sisällön tuottamiseen käytettiin myös toimeksiantajan yhteyshenkilön kanssa käytyjä keskustelupalavereja ja opinnäytetyön tekijän henkilökohtaista tietopääomaa ja omakohtaista kokemusta hänen työskennellessään yrityksessä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimeksiantajan käyttöön perehdytysopas, joka sisältää työnopastusosuuden yrityksen myynti- ja varauspalvelutyötehtäviin. Lisäksi opinnäytetyön tekeminen lisäsi tekijän tietopääomaa ja kehitti ammatillista osaamista.
Haastattelun, teoriaosuuden ja omakohtaisten kokemuksien johtopäätöksenä perehdyttäminen on etukäteen hyvin suunniteltua ja prosessi on jaksotettu niin, ettei perehdytettävälle tule liian paljon informaatiota lyhyessä ajassa. Annetaan tarpeeksi tarpeellista ja paikkansa pitävää tietoa. Perehdytysprosessiin varataan tarpeeksi aikaa ja perehdyttäjät ovat hyvin koulutettuja tehtäväänsä.
Opinnäytetyön aikana syntyi muutama kehitysehdotus. Toimeksiantajan kannattaa suunnitella perehdytysprosessi huolella. Suunnitelmassa kannattaa ottaa huomioon perehdytysjakson kesto ja kuka perehdyttää, kun perehdyttäjä on estynyt. Perehdyttämistä kannattaa aloittaa jo rekrytointi vaiheessa ja muistaa kehittää perehdytysopasta tulevaisuudessa tarpeen mukaan.