Markkinointi sosiaalisessa mediassa – pienyrittäjän opas
Iloniemi, Maria (2015)
Iloniemi, Maria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510037
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median käyttämistä pienyrittäjän markkinointitarpeisiin. Työn päätavoitteena on luoda pohja uudelle, sosiaalisen median markkinointi mahdollisuuksia käsittelevälle blogille. Työ koostuu teoriasta, sekä produktista, johon kuuluu blogi suunnitelma ja kaksi ensimmäistä blogi kirjoitusta.
Teorian esimmäinen osa käsittelee markkinoinnin suunnittelua ja budjetointia, perinteisiä markkinointiviestinnän kanavia ja muuttunutta markkinointi ympäristöä, sekä siältömarkkinointia. Teorian toinen osa käsittelee digitaalista markkinointia yleisesti, sekä tarkemmin yritysten kotisivujen merkitystä ja perustamista, sekä hakukoneoptimointia. Kolmas ja viimeinen osa teoriaa käsittelee sosiaalista mediaa markkinointivälineenä, sekä sen eri kanavia. Facebook, Twitter, YouTube, Pinterest ja blogit ovat pääroolissa tässä teoriaosuudessa, mutta myös muita kanavia on käsitelty lyhyesti.
Työn teoria osuus on rajattu niin, että se vastaa mahdollisimman hyvin suomalaisten pienyrittäjien tarpeisiin, sillä juuri he ovat produkti blogin kohderyhmä. Produkti, eli blogi suunnitelma ja kaksi ensimmäistä blogitekstiä, on liitetty työn loppuun.
Opinnäytetyö on toteutettu keväällä 2015.
Teorian esimmäinen osa käsittelee markkinoinnin suunnittelua ja budjetointia, perinteisiä markkinointiviestinnän kanavia ja muuttunutta markkinointi ympäristöä, sekä siältömarkkinointia. Teorian toinen osa käsittelee digitaalista markkinointia yleisesti, sekä tarkemmin yritysten kotisivujen merkitystä ja perustamista, sekä hakukoneoptimointia. Kolmas ja viimeinen osa teoriaa käsittelee sosiaalista mediaa markkinointivälineenä, sekä sen eri kanavia. Facebook, Twitter, YouTube, Pinterest ja blogit ovat pääroolissa tässä teoriaosuudessa, mutta myös muita kanavia on käsitelty lyhyesti.
Työn teoria osuus on rajattu niin, että se vastaa mahdollisimman hyvin suomalaisten pienyrittäjien tarpeisiin, sillä juuri he ovat produkti blogin kohderyhmä. Produkti, eli blogi suunnitelma ja kaksi ensimmäistä blogitekstiä, on liitetty työn loppuun.
Opinnäytetyö on toteutettu keväällä 2015.