Asiakaskohtaisen nimikkeen muodostaminen : Prosessin kehittäminen Bodycote Lämpökäsittely Oy:ssä
Mäkinen, Jenni (2015)
Mäkinen, Jenni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Bodycote Lämpökäsittely Oy. Työ toteutettiin Tampereen karkaisimolle, mutta lisäksi sen kohteena olivat kolme muuta Suomessa toimivaa Bodycoten karkaisimoa. Lähtökohta opinnäytetyölle oli konsernin valitsema uusi ERP-järjestelmä Microsoft Dynamics Ax, joka otetaan Suomen karkaisimoissa käyttöön vuoden 2015 aikana. Opinnäytetyössä tutkittiin Suomen karkaisimojen toimistosihteereiden toimintatapoja muodostaa asiakaskohtaisia nimikkeitä yrityksen ERP-järjestelmään tavoitteena yhdenmukaistaa toimintatapoja karkaisimojen välillä. Tavoitteena oli lisäksi etukäteen tehdyn pohjatyön ansiosta lyhentää järjestelmän vaihtoon kuluvaa aikaa nimikekirjastojen siirtämisen osalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimistosihteerien puhelin- ja sähköpostihaastatteluja sekä benchmarkingia, joka toteutettiin kahdelle satunnaisesti valitulle yritykselle. Haastattelujen pohjalta luotiin Excel-tiedostoon yhteenveto nykytilasta, jota analysoitiin ja verrattiin benchmarkingista saatuihin tuloksiin. Konkreettisena työn tuloksena opinnäytetyössä toteutettiin kaikkia neljää karkaisimoa koskeva ohjeistus asiakkaan nimikkeen muodostamisesta ERP-järjestelmään prosessin kehittämisen näkökulmasta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, ettei benchmarking antanut nimikkeenmuodostus-ohjeistuksen luomiseen käyttökelpoista tietoa, mutta se avasi uusia näkökulmia toimintatapojen kehittämiseen tulevaisuudessa ERP-järjestelmän ja nimikkeistön hallinnan osalta. Nimikkeenmuodostusohjeistusta ei ole vielä otettu käyttöön, joten sen vaikutuksia ei ole pystytty toteamaan käytännössä, eikä tavoitteen nimikekirjastojen siirron nopeuttamisesta voida siten sanoa toteutuneen.
Tavoitetta tukevana kehitysehdotuksena esitettiin, että kaikki karkaisimot siirtyisivät käyttämään Tampereen karkaisimon tavoin toimintatapaa, jossa asiakkaan nimikkeitä ylläpidetään ERP-järjestelmän lisäksi erillisessä dokumenttienhallintaohjelmassa Excel-tiedostona. Lisäksi benchmarkingin tulosten pohjalta ehdotettiin, että tulevan järjestelmän sallimissa rajoissa nimikkeiden muodostaminen tapahtuisi vain nimettyjen henkilöiden toimesta, jolloin asiakkaan nimikkeet olisivat aina yhteneväisessä muodossa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin toimistosihteerien puhelin- ja sähköpostihaastatteluja sekä benchmarkingia, joka toteutettiin kahdelle satunnaisesti valitulle yritykselle. Haastattelujen pohjalta luotiin Excel-tiedostoon yhteenveto nykytilasta, jota analysoitiin ja verrattiin benchmarkingista saatuihin tuloksiin. Konkreettisena työn tuloksena opinnäytetyössä toteutettiin kaikkia neljää karkaisimoa koskeva ohjeistus asiakkaan nimikkeen muodostamisesta ERP-järjestelmään prosessin kehittämisen näkökulmasta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, ettei benchmarking antanut nimikkeenmuodostus-ohjeistuksen luomiseen käyttökelpoista tietoa, mutta se avasi uusia näkökulmia toimintatapojen kehittämiseen tulevaisuudessa ERP-järjestelmän ja nimikkeistön hallinnan osalta. Nimikkeenmuodostusohjeistusta ei ole vielä otettu käyttöön, joten sen vaikutuksia ei ole pystytty toteamaan käytännössä, eikä tavoitteen nimikekirjastojen siirron nopeuttamisesta voida siten sanoa toteutuneen.
Tavoitetta tukevana kehitysehdotuksena esitettiin, että kaikki karkaisimot siirtyisivät käyttämään Tampereen karkaisimon tavoin toimintatapaa, jossa asiakkaan nimikkeitä ylläpidetään ERP-järjestelmän lisäksi erillisessä dokumenttienhallintaohjelmassa Excel-tiedostona. Lisäksi benchmarkingin tulosten pohjalta ehdotettiin, että tulevan järjestelmän sallimissa rajoissa nimikkeiden muodostaminen tapahtuisi vain nimettyjen henkilöiden toimesta, jolloin asiakkaan nimikkeet olisivat aina yhteneväisessä muodossa.