Lapsen haastava käyttäytyminen ja arvostava kohtaaminen varhaiskasvatuksessa
Vilmi, Karoliina (2015)
Vilmi, Karoliina
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on lapsen haastava käyttäytyminen ja arvostava kohtaaminen varhaiskasvatuksessa. Tuon työssäni esille, millaisena lapsen haastava käyttäytyminen varhaiskasvatuksessa koetaan, mistä se johtuu ja millaisilla käytännön menetelmillä sitä voidaan ennaltaehkäistä. Tarkastelen myös, mitä lapsen arvostavalla kohtaamisella tarkoitetaan ja kuinka se näkyy konkreettisesti päivähoidon arjessa.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää millaista on haastavasti käyttäytyvän lapsen arvostava kohtaaminen varhaiskasvatuksessa. Tutkimustehtävälle muodostui kaksi alakysymystä, joiden avulla avasin tutkimustehtävää.
1.Millaista on lapsen haastava käyttäytyminen varhaiskasvatuksessa?
2.Mitä on lapsen hyvä ja arvostava kohtaaminen varhaiskasvatuksessa?
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Päiväkoti Satusiiven kanssa. Aineisto on kerätty osalta päiväkodin henkilökunnasta, puolistrukturoidun- eli teemahaastattelun avulla. Haastattelu rakentui hyvin pitkälle tutkimuskysymysten pohjalta. Haastattelujen avulla halusin selvittää, millainen näkemys päiväkodin henkilökunnalla oli lapsen haastavasta käyttäytymisestä ja arvostavasta kohtaamisesta varhaiskasvatuksessa.
Haastattelujen ja teorian perusteella pystyi päättelemään, että päiväkoti Satusiiven henkilökunta on käynyt paljon ammatillista keskustelua siitä, kuinka tärkeää on kohdata jokainen lapsi kunnioittavasti ja arvostavasti päiväkodin arjessa. Henkilökunnalla on myös yhtenevät toimintatavat sen suhteen, kuinka kohtaamista toteutetaan arjessa. Haastateltavat kokivat hyvin tärkeäksi, että myös haastavasti käyttäytyvällä lapsella on yhdenvertainen oikeus tulla kohdatuksi yksilöllisesti ja kunnioittavasti.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää millaista on haastavasti käyttäytyvän lapsen arvostava kohtaaminen varhaiskasvatuksessa. Tutkimustehtävälle muodostui kaksi alakysymystä, joiden avulla avasin tutkimustehtävää.
1.Millaista on lapsen haastava käyttäytyminen varhaiskasvatuksessa?
2.Mitä on lapsen hyvä ja arvostava kohtaaminen varhaiskasvatuksessa?
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Päiväkoti Satusiiven kanssa. Aineisto on kerätty osalta päiväkodin henkilökunnasta, puolistrukturoidun- eli teemahaastattelun avulla. Haastattelu rakentui hyvin pitkälle tutkimuskysymysten pohjalta. Haastattelujen avulla halusin selvittää, millainen näkemys päiväkodin henkilökunnalla oli lapsen haastavasta käyttäytymisestä ja arvostavasta kohtaamisesta varhaiskasvatuksessa.
Haastattelujen ja teorian perusteella pystyi päättelemään, että päiväkoti Satusiiven henkilökunta on käynyt paljon ammatillista keskustelua siitä, kuinka tärkeää on kohdata jokainen lapsi kunnioittavasti ja arvostavasti päiväkodin arjessa. Henkilökunnalla on myös yhtenevät toimintatavat sen suhteen, kuinka kohtaamista toteutetaan arjessa. Haastateltavat kokivat hyvin tärkeäksi, että myös haastavasti käyttäytyvällä lapsella on yhdenvertainen oikeus tulla kohdatuksi yksilöllisesti ja kunnioittavasti.