SubSounds : sellokvartetista virtaa soitonopiskeluun
Pelli, Markus (2015)
Pelli, Markus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249870
Tiivistelmä
Nuorten ajankäyttöön kohdistuu kasvavia paineita. He viettävät suuren osan ajastaan erilaisten ruutujen äärellä. Koulumaailman haasteista suoriutuminen, muut harrastukset ja kasvava tarve sosiaaliseen kanssakäymiseen ikätovereiden kanssa kilpailevat soittoharrastuksen kanssa nuorten jäljelle jäävästä vapaa-ajasta.
Opinnäytetyöni taustalla on pyrkimys löytää keinoja innostaa nuoria jatkamaan soittoharrastusta murrosiän vaikeiden vuosien yli. Musiikkiopistossamme suoritetun Virvatuli-arvioinnin perusteella yhteissoittoprojektit synnyttävät oppilaissa myönteisiä merkityksiä soittoharrastukseen liittyen. Oman kokemukseni mukaan toinen merkittävä innostusta tukeva tekijä on tunneilla soitettavan ohjelmiston mielekkyys. Oppilaat haluavat soittaa myös mielimusiikkiaan. Heille tutuinta on rytmimusiikki, elokuvamusiikki ja nykyisin myös pelimusiikki. Sellokvartetti on mielestäni erinomainen tapa tuoda tätä musiikkia osaksi sellonsoitonopiskelua. Sellokvartetti vastaa myös yhteisöllisyyden tarpeeseen. Innostuksen säilymisen kannalta on tärkeää, että nuori voi kokea kuuluvansa musiikkiopiston ”jengiin”.
Oppilaideni toivekappaleista laatimani 10 sovitusta PT2 – MOT-tasoisille sellokvarteteille muodostavat tämän opinnäytetyön ytimen. Sovitukset esitettiin opinnäytekonsertissani kahden oppilasyhtyeen ja ammattilaisyhtyeen voimin. Konserttitallenne on liitetty osaksi opinnäytetyötä. Sovitukset syntyivät antoisassa vuorovaikutuksessa oppilaideni, kollegojeni ja ammattilaisohjaajieni kanssa. Sovitukset eivät ole tekijänoikeudellisista syistä tämän opinnäytetyön liitteenä, mutta kehittyäkseni edelleen sovittajana olen valmis antamaan niitä kokeiltavaksi palautetta vastaan.
Improvisointi ja sellorytmiikka, rytmiikan sovellus jossa selloa käytetään rytmisoittimena, muodostuivat sovitusteni keskeisiksi pedagogisiksi sisällöiksi. Luovuutta edistävien työtapojen käyttö on tullut tämän työn myötä osaksi soitonopetustani yleisemminkin. Tämä opinnäytetyö voi toimia inspiraationa kaikille oppilaiden toiveisiin vastaavan opetusmateriaalin sovittamisesta kiinnostuneille pedagogeille.
Opinnäytetyöni taustalla on pyrkimys löytää keinoja innostaa nuoria jatkamaan soittoharrastusta murrosiän vaikeiden vuosien yli. Musiikkiopistossamme suoritetun Virvatuli-arvioinnin perusteella yhteissoittoprojektit synnyttävät oppilaissa myönteisiä merkityksiä soittoharrastukseen liittyen. Oman kokemukseni mukaan toinen merkittävä innostusta tukeva tekijä on tunneilla soitettavan ohjelmiston mielekkyys. Oppilaat haluavat soittaa myös mielimusiikkiaan. Heille tutuinta on rytmimusiikki, elokuvamusiikki ja nykyisin myös pelimusiikki. Sellokvartetti on mielestäni erinomainen tapa tuoda tätä musiikkia osaksi sellonsoitonopiskelua. Sellokvartetti vastaa myös yhteisöllisyyden tarpeeseen. Innostuksen säilymisen kannalta on tärkeää, että nuori voi kokea kuuluvansa musiikkiopiston ”jengiin”.
Oppilaideni toivekappaleista laatimani 10 sovitusta PT2 – MOT-tasoisille sellokvarteteille muodostavat tämän opinnäytetyön ytimen. Sovitukset esitettiin opinnäytekonsertissani kahden oppilasyhtyeen ja ammattilaisyhtyeen voimin. Konserttitallenne on liitetty osaksi opinnäytetyötä. Sovitukset syntyivät antoisassa vuorovaikutuksessa oppilaideni, kollegojeni ja ammattilaisohjaajieni kanssa. Sovitukset eivät ole tekijänoikeudellisista syistä tämän opinnäytetyön liitteenä, mutta kehittyäkseni edelleen sovittajana olen valmis antamaan niitä kokeiltavaksi palautetta vastaan.
Improvisointi ja sellorytmiikka, rytmiikan sovellus jossa selloa käytetään rytmisoittimena, muodostuivat sovitusteni keskeisiksi pedagogisiksi sisällöiksi. Luovuutta edistävien työtapojen käyttö on tullut tämän työn myötä osaksi soitonopetustani yleisemminkin. Tämä opinnäytetyö voi toimia inspiraationa kaikille oppilaiden toiveisiin vastaavan opetusmateriaalin sovittamisesta kiinnostuneille pedagogeille.