Viestintä sosiaalisessa mediassa ja digitaalinen markkinointi sähkötukkualalla : Rexel Finland Oy
Karvinen, Minna (2015)
Karvinen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249814
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Hyvinkäällä pääpaikkaa pitävä Rexel Finland Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mihin sosiaalisen median kanaviin toimeksiantajan kannattaisi mennä ja mitä näissä kanavissa kannattaisi viestiä. Työn kaksi muuta tavoitetta oli selvittää, miten sosiaalinen media vaikuttaisi toimeksiantajan yrityskuvaan sekä miten toimeksiantaja voisi parhaiten hyödyntää digitaalista markkinointia. Nämä kolme tavoitetta selvitettiin lähettämällä sähköinen kysely toimeksiantajan pienimmille asiakkaille. Tavoitteena oli kerätä kyselyllä 60–100 vastausta.
Opinnäytetyön teoria koostuu kahdesta isommasta osa-alueesta. Toinen osa-alueista on digitaalinen markkinointi. Digitaalisessa markkinoinnissa käydään läpi markkinointia yleensä, digitaalisen markkinoinnin käsite, digitaalisen markkinoinnin strategia ja keinot sekä kohderyhmät. Toinen osa-alue on sosiaalinen media. Sosiaalisessa mediassa käydään läpi sosiaalisen median käsite, markkinointia sosiaalisessa mediassa ja sen hyviä ja huonoja puolia, sosiaalisen median strategiaa sekä sosiaalisen median kanavia ja sosiaalisen median vaikutusta yrityskuvaan.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, jonka kysymykset oli tarkkaan mietitty ja koottu oikean tiedon saamiseksi. Tuloksista selvisi, että suurin osa kyselyyn vastanneista asiakkaista käyttää sosiaalista mediaa ja että sosiaalinen media vaikuttaisi vastaajien mielestä pääsääntöisesti positiivisesti toimeksiantajan yrityskuvaan. Tuloksista selvisi myös, että vastaajat pitävät digitaalisen markkinoinnin keinoja yleisesti ottaen hyödyllisinä. Tuloksien pohjalta tehtiin yhteenveto ja johtopäätöksiä. Lopuksi tehtiin vielä jatkotutkimusehdotuksia.
Johtopäätöksenä kyselyn tuloksien perusteella toimeksiantajan kannattaisi mennä Facebookiin, Youtubeen ja keskustelupalstoille ja viestiä sosiaalisessa mediassa monipuolisesti esimerkiksi sähköalan uutisia ja tuote-esittelyjä. Myös Twitter on sen laajan käyttäjäkunnan takia hyvä kanava toimeksiantajalle. Tuloksien perusteella toimeksiantajan on kannattavaa olla sosiaalisessa mediassa, sillä se tekisi sen yrityskuvasta muun muassa modernimman ja luovemman. Toimeksiantajan kannattaa myös panostaa digitaaliseen markkinointiin, sillä vastaajat pitävät esimerkiksi sähköisiä kuvastoja ja Internet-sivuja todella hyödyllisinä. Painettuja materiaaleja ei kuitenkaan tuloksien mukaan kannata täysin unohtaa.
Opinnäytetyön teoria koostuu kahdesta isommasta osa-alueesta. Toinen osa-alueista on digitaalinen markkinointi. Digitaalisessa markkinoinnissa käydään läpi markkinointia yleensä, digitaalisen markkinoinnin käsite, digitaalisen markkinoinnin strategia ja keinot sekä kohderyhmät. Toinen osa-alue on sosiaalinen media. Sosiaalisessa mediassa käydään läpi sosiaalisen median käsite, markkinointia sosiaalisessa mediassa ja sen hyviä ja huonoja puolia, sosiaalisen median strategiaa sekä sosiaalisen median kanavia ja sosiaalisen median vaikutusta yrityskuvaan.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, jonka kysymykset oli tarkkaan mietitty ja koottu oikean tiedon saamiseksi. Tuloksista selvisi, että suurin osa kyselyyn vastanneista asiakkaista käyttää sosiaalista mediaa ja että sosiaalinen media vaikuttaisi vastaajien mielestä pääsääntöisesti positiivisesti toimeksiantajan yrityskuvaan. Tuloksista selvisi myös, että vastaajat pitävät digitaalisen markkinoinnin keinoja yleisesti ottaen hyödyllisinä. Tuloksien pohjalta tehtiin yhteenveto ja johtopäätöksiä. Lopuksi tehtiin vielä jatkotutkimusehdotuksia.
Johtopäätöksenä kyselyn tuloksien perusteella toimeksiantajan kannattaisi mennä Facebookiin, Youtubeen ja keskustelupalstoille ja viestiä sosiaalisessa mediassa monipuolisesti esimerkiksi sähköalan uutisia ja tuote-esittelyjä. Myös Twitter on sen laajan käyttäjäkunnan takia hyvä kanava toimeksiantajalle. Tuloksien perusteella toimeksiantajan on kannattavaa olla sosiaalisessa mediassa, sillä se tekisi sen yrityskuvasta muun muassa modernimman ja luovemman. Toimeksiantajan kannattaa myös panostaa digitaaliseen markkinointiin, sillä vastaajat pitävät esimerkiksi sähköisiä kuvastoja ja Internet-sivuja todella hyödyllisinä. Painettuja materiaaleja ei kuitenkaan tuloksien mukaan kannata täysin unohtaa.