3D-kaupungin suunnittelu ja toteutus osana WebGL-multimediasovellusta
Sissala, Erik (2015)
Sissala, Erik
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505239747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505239747
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa 3D-kaupunki osana interaktiivista multimediasovellusta, joka hyödyntää WebGL-tekniikkaa. WebGL-tekniikan avulla verkkoselaimiin saadaan 3D-grafiikkaa ilman ylimääräisiä liitännäisiä.
Insinöörityön toimeksiantaja oli suomalainen hissiyhtiö. Työ lähti liikkeelle toimeksiantajan tarpeesta saada esittelytilaansa enemmän interaktiivisuutta, mielenkiintoista sisältöä ja modernia teknologiaa. Entinen esittelytilan sisältö oli koostunut pääasiassa vain staattisista kuvista, teksteistä ja itsenäisesti toistuvista videoista ja animaatioista.
Sovelluksen käyttöliittymänä ja kotivalikkona toimiva 3D-kaupunki mallinnettiin hyödyntäen toimeksiantajalta saatuja toiveita ja referenssimateriaaleja. Kaupunki koostui erityyppisistä rakennuksista, joihin lisättiin toimeksiantajan tuotteita ja palveluja. 3D-kaupungin toteutus sisälsi mallintamista, animointia ja optimointia. Multimediasovelluksen avulla tuotteet ja palvelut saatiin isolle videoseinälle virtuaalisesti ja näyttävästi.
Työn tuloksena syntyi interaktiivinen 3D-kaupunki osana multimediasovellusta. Sovelluksen ensimmäinen versio asennettiin toimeksiantajan näyttelytilaan tammikuussa 2015. Kahden ensimmäisen kuukauden käyttökokemukset olivat erittäin positiivisia, ja käyttöliittymänä toimivaa 3D-kaupunkia pidettiin helppokäyttöisenä ja visuaalisesti näyttävänä. Tulevaisuudessa sovellusta on tarkoitus viedä yhtiön muiden maiden esittelytiloihin sekä ottaa messu- ja asiakaskäyttöön. Sisällön tuottaminen sovellukseen jatkuu vielä tulevina vuosina.
Insinöörityön toimeksiantaja oli suomalainen hissiyhtiö. Työ lähti liikkeelle toimeksiantajan tarpeesta saada esittelytilaansa enemmän interaktiivisuutta, mielenkiintoista sisältöä ja modernia teknologiaa. Entinen esittelytilan sisältö oli koostunut pääasiassa vain staattisista kuvista, teksteistä ja itsenäisesti toistuvista videoista ja animaatioista.
Sovelluksen käyttöliittymänä ja kotivalikkona toimiva 3D-kaupunki mallinnettiin hyödyntäen toimeksiantajalta saatuja toiveita ja referenssimateriaaleja. Kaupunki koostui erityyppisistä rakennuksista, joihin lisättiin toimeksiantajan tuotteita ja palveluja. 3D-kaupungin toteutus sisälsi mallintamista, animointia ja optimointia. Multimediasovelluksen avulla tuotteet ja palvelut saatiin isolle videoseinälle virtuaalisesti ja näyttävästi.
Työn tuloksena syntyi interaktiivinen 3D-kaupunki osana multimediasovellusta. Sovelluksen ensimmäinen versio asennettiin toimeksiantajan näyttelytilaan tammikuussa 2015. Kahden ensimmäisen kuukauden käyttökokemukset olivat erittäin positiivisia, ja käyttöliittymänä toimivaa 3D-kaupunkia pidettiin helppokäyttöisenä ja visuaalisesti näyttävänä. Tulevaisuudessa sovellusta on tarkoitus viedä yhtiön muiden maiden esittelytiloihin sekä ottaa messu- ja asiakaskäyttöön. Sisällön tuottaminen sovellukseen jatkuu vielä tulevina vuosina.