"Älä ota minun raktoria" Alle 3-vuotiaiden lasten sosiaalisen kehityksen tukeminen
Pasanen, Ilona; Similä, Lotta; Tarvonen, Julia (2015)
Pasanen, Ilona
Similä, Lotta
Tarvonen, Julia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229742
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten alle 3-vuotiaan lapsen sosiaalinen kehitys näyttäytyy päiväkodin ulkoleikkitilanteissa. Lisäksi selvitettiin päiväkodin työntekijöiden näkemyksiä sosiaalisen kehityksen tukemisesta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi vuorohoitoa tarjoava kunnallinen päiväkoti. Tutkimus kohdennettiin päiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten vuorohoitoryhmään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda ilmi, miten alle 3-vuotiaan lapsen sosiaalinen kehitys näyttäytyy ja miten päiväkodin työntekijät tukevat lasten sosiaalista kehitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja ryhmäteemahaastattelulla. Tutkimusta varten havainnoitiin neljää 2–2,5-vuotiasta lasta päiväkodin ulkoleikkitilanteissa. Tutkimuksen sivutuotteena syntyi havainnointilomake, jota käytettiin apuna havainnoinnissa. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin kaikkia vuorohoitoryhmän työntekijöitä. Saadulle aineistolle tehtiin sisällönanalyysi.
Tutkimustuloksista ilmeni, että alle 3-vuotiaiden lasten sosiaalinen kehitys näyttäytyy ulkoleikkitilanteissa kontaktin ottamisena, alkavina ystävyyssuhteina ja sosiaalisten taitojen, kuten vuoron odottamisen ja jakamisen taitojen kes-keneräisyytenä. Lasten sosiaalinen kehitys näyttäytyi leikin kehitysvaiheissa. Havainnoinnissa korostui sosiaalisen kehityksen yksilölliset erot.
Tutkimustulosten perusteella alle 3-vuotiaat lapset tarvitsevat aikuisen tukea sosiaalisten taitojen opettelussa ja vuorovaikutustilanteissa. Sosiaalista kehitystä tuetaan aikuisen aktiivisella osallistumisella lapsen vuorovaikutus- ja leikkitilanteisiin. Aikuisen tehtävänä on opettaa lapsille sosiaalisia taitoja, joita he eivät ole vielä oppineet osaksi omaa toimintaansa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja ryhmäteemahaastattelulla. Tutkimusta varten havainnoitiin neljää 2–2,5-vuotiasta lasta päiväkodin ulkoleikkitilanteissa. Tutkimuksen sivutuotteena syntyi havainnointilomake, jota käytettiin apuna havainnoinnissa. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin kaikkia vuorohoitoryhmän työntekijöitä. Saadulle aineistolle tehtiin sisällönanalyysi.
Tutkimustuloksista ilmeni, että alle 3-vuotiaiden lasten sosiaalinen kehitys näyttäytyy ulkoleikkitilanteissa kontaktin ottamisena, alkavina ystävyyssuhteina ja sosiaalisten taitojen, kuten vuoron odottamisen ja jakamisen taitojen kes-keneräisyytenä. Lasten sosiaalinen kehitys näyttäytyi leikin kehitysvaiheissa. Havainnoinnissa korostui sosiaalisen kehityksen yksilölliset erot.
Tutkimustulosten perusteella alle 3-vuotiaat lapset tarvitsevat aikuisen tukea sosiaalisten taitojen opettelussa ja vuorovaikutustilanteissa. Sosiaalista kehitystä tuetaan aikuisen aktiivisella osallistumisella lapsen vuorovaikutus- ja leikkitilanteisiin. Aikuisen tehtävänä on opettaa lapsille sosiaalisia taitoja, joita he eivät ole vielä oppineet osaksi omaa toimintaansa.