Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia opiskelijavaihtokohteista
Majamäki, Iiris (2015)
Majamäki, Iiris
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229737
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kirjoittamien vaihtoraporttien pohjalta opiskelijoiden kokemuksia vaihtokohteista. Tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden kokemuksia vaihtokohteissa asumisesta ja kulttuurillisista seikoista. Näiden lisäksi tutkimukseen kerättiin vaihdossa olleiden vinkit kohteeseen vaihtoon lähteville. Tutkimukseen rajattiin mukaan Satakunnan ammattikorkeakoulun strategiset partnerikoulut: Hogeschool Zuyd Hollannissa, Dundalk Institute of Technology Irlannissa ja Changzhou University Kiinassa. Partnerikoulujen lisäksi tutkimukseen valittiin vaihtokouluja Itävallasta ja Ranskasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli olla apuna erityisesti kansainvälisten asioiden sihteereille opiskelijoiden kysyessä heiltä tietoja kohteista ja valitessa sopivaa vaihtokohdetta. Raporteilla oli saatu kerättyä paljon arvokasta tietoa, mutta tämän tiedon hyödyntäminen oli hankalaa raporttien suuresta määrästä johtuen. Tehtävänä oli koota vaihtokohteista selkeät yhteenvedot, joiden avulla tarvittavan tiedon löytäminen on helpompaa.
Teoreettisen viitekehyksen alussa esiteltiin Satakunnan ammattikorkeakoulu ja koulun kansainvälinen toiminta. Tämän jälkeen kerrottiin vaihto-opiskelusta, eri vaihto-ohjelmista sekä kulttuurin määritelmästä ja kulttuurisokista. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja vaihtoraporteista koostuva aineisto purettiin sisällönanalyysiä käyttäen. Aineistosta koottiin yhteenvedot viidestä edellä mainitusta vaihtokohteesta, ja yhteenvedot pohjautuvat täysin opiskelijoiden omiin kokemuksiin ja ajatuksiin vaihto-opiskelusta.
Työn tuloksena syntyneet vaihtokohteiden yhteenvedot tekivät vaihtoraporteilla kerätystä aineistosta selkeämmän kokonaisuuden, ja tämän ansioista vaihdossa olleiden opiskelijoiden kokemuksia voidaan jatkossa hyödyntää paremmin. Vaihtoraportteja tutkimalla selvisi, kuinka samanlaisia ajatuksia opiskelijoilla on vaihto-opiskeluun liittyen riippumatta maasta tai maanosasta, jossa he ovat olleet vaihdossa. Vaihto-opiskelu koettiin hyödyllisenä ja opettavaisena kokemuksena, jonka tärkeimpänä antina pidettiin kielitaidon ja kulttuurien tuntemuksen lisääntyminen.
Tutkimuksen tavoitteena oli olla apuna erityisesti kansainvälisten asioiden sihteereille opiskelijoiden kysyessä heiltä tietoja kohteista ja valitessa sopivaa vaihtokohdetta. Raporteilla oli saatu kerättyä paljon arvokasta tietoa, mutta tämän tiedon hyödyntäminen oli hankalaa raporttien suuresta määrästä johtuen. Tehtävänä oli koota vaihtokohteista selkeät yhteenvedot, joiden avulla tarvittavan tiedon löytäminen on helpompaa.
Teoreettisen viitekehyksen alussa esiteltiin Satakunnan ammattikorkeakoulu ja koulun kansainvälinen toiminta. Tämän jälkeen kerrottiin vaihto-opiskelusta, eri vaihto-ohjelmista sekä kulttuurin määritelmästä ja kulttuurisokista. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja vaihtoraporteista koostuva aineisto purettiin sisällönanalyysiä käyttäen. Aineistosta koottiin yhteenvedot viidestä edellä mainitusta vaihtokohteesta, ja yhteenvedot pohjautuvat täysin opiskelijoiden omiin kokemuksiin ja ajatuksiin vaihto-opiskelusta.
Työn tuloksena syntyneet vaihtokohteiden yhteenvedot tekivät vaihtoraporteilla kerätystä aineistosta selkeämmän kokonaisuuden, ja tämän ansioista vaihdossa olleiden opiskelijoiden kokemuksia voidaan jatkossa hyödyntää paremmin. Vaihtoraportteja tutkimalla selvisi, kuinka samanlaisia ajatuksia opiskelijoilla on vaihto-opiskeluun liittyen riippumatta maasta tai maanosasta, jossa he ovat olleet vaihdossa. Vaihto-opiskelu koettiin hyödyllisenä ja opettavaisena kokemuksena, jonka tärkeimpänä antina pidettiin kielitaidon ja kulttuurien tuntemuksen lisääntyminen.