BM-MATALAPALKIN PIILO-KONSOLILIITOS : Koekuormitus ja tulosten käsittely
Pihavaara, Jere; Miettinen, Joonas (2015)
Pihavaara, Jere
Miettinen, Joonas
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229707
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on jatkoa Visa Järvisen opinnäytetyöhön BM-matalapalkin piilokonsoliliitos. Lujuuslaskenta ja koesuunnittelu, 26.5.2014. Järvisen opinnäytetyössä tarkasteltiin uudentyyppistä elementtiliitosta, jossa matalapalkki tukeutuu piilokonsolin varaan lovipääliitoksella. Liitoksen suunnitteli Insinööritoimisto SRT Oy, ja työn tilaaja oli Betonimestarit Oy. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Järvisen opinnäytetyössä suunniteltu koejärjestely ja tehdä suunnitellut murtokuormituskokeet.
Murtokuormituskokeet tehtiin Tampereen teknillisen yliopiston laboratoriossa yhdessä laboratoriohenkilökunnan kanssa. Kokeista saatiin tulokset Excel-tiedostoina, jotka käsiteltiin luettavampaan muotoon. Kokeista saatuja tuloksia vertailtiin Järvisen opinnäytetyön laskelmiin.
Järvisen opinnäytetyön laskelmissa liitokselle saatu kestävyys oli noin 400 kN. Tekemissämme murtokuormitusko-keissa pilarin konsoliosa murtui kokeessa 2 noin 232 kN:n kuormalla, jolloin konsoliosien terästen jännitykset olivat enimmillään 345 MPa. Palkin konsoliosa murtui kokeessa 4 noin 485 kN:n kuormalla, jolloin konsolin teräksissä jännitykset menivät myötörajan yli noin 300 kN:n kohdalla. Kuormituskokeiden tuloksista saatiin hyödyllistä tietoa liitoksen käyttäytymisestä jatkokehitystä varten.
Murtokuormituskokeet tehtiin Tampereen teknillisen yliopiston laboratoriossa yhdessä laboratoriohenkilökunnan kanssa. Kokeista saatiin tulokset Excel-tiedostoina, jotka käsiteltiin luettavampaan muotoon. Kokeista saatuja tuloksia vertailtiin Järvisen opinnäytetyön laskelmiin.
Järvisen opinnäytetyön laskelmissa liitokselle saatu kestävyys oli noin 400 kN. Tekemissämme murtokuormitusko-keissa pilarin konsoliosa murtui kokeessa 2 noin 232 kN:n kuormalla, jolloin konsoliosien terästen jännitykset olivat enimmillään 345 MPa. Palkin konsoliosa murtui kokeessa 4 noin 485 kN:n kuormalla, jolloin konsolin teräksissä jännitykset menivät myötörajan yli noin 300 kN:n kohdalla. Kuormituskokeiden tuloksista saatiin hyödyllistä tietoa liitoksen käyttäytymisestä jatkokehitystä varten.