Logistics of E-commerce in the Chinese Market : Case company: Alibaba
Xiao, Jingxuan (2015)
Xiao, Jingxuan
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229641
Tiivistelmä
Informaatioon pohjautuvana aikakautena elektronisesta kaupankäynnistä on muodostunut yksi silmiinpistävimmistä Internetin saavutuksista. Internetin nopean kehityksen ansiosta verkkokaupankäynti on kasvussa eri puolilla maailmaa. Kiinan tasainen talouskasvu ja Kiinan WTO jäsenyys ovat luoneet hyvinvoivan kotimaisen ympäristön verkkokaupankäynnin kehitykselle Kiinassa. Tuloksena logistiikkapalveluiden kysyntä on kasvanut, mutta myös yrityksiltä vaadittu laatu ja taso ovat nousseet. Vaikka logistiikka alan yrityksiä ei ole aiemmin pidetty tärkeässä asemassa verrattuna muihin yrityssektoreihin, joitain parannuksia on pyritty toteuttamaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esittää elektronisen kaupankäynnin logistiikan nykytilanne Kiinassa, sekä analysoida olemassa olevia ongelmakohtia logistiikassa. Tavoitteen saavuttamiseksi opinnäytetyö on jaettu teoreettiseen ja empiiriseen osuuteen. Teoreettinen osuus selittää mitä on verkkokaupankäynti, logistiikka ja SWOT-analyysi. SWOT analyysia käytetään analysoimaan empiirisen osuuden tuloksia logistiikasta. Kvalitatiivinen tutkimusmetodi on valittu informaation keräämiseksi. Tutkimuksessa olevia haastatteluja on kolme: yksi on logistiikka-alan yrityksen edustajan haastattelu, ja kaksi haastateltavaa toimii yksityisinä myyjinä kohdeyrityksessä. Lopuksi esitettävät johtopäätökset on tehty kerätyn informaation ja analyysin pohjalta. Logistiikka-alan yritysten kehitys on positiivisessa kasvussa, mutta sen haasteita ei sovi sivuuttaa. Tämä tutkimus antaa lukijoille tietoa logistiikan tärkeydestä sekä pyrkii tuomaan esille sen opetuksen tärkeyttä. Tutkimuksen lopuksi ehdotetaan logistiikka yrityksille strategioita kuinka he voisivat toimittaa parempia palveluja asiakkailleen.