Laadun itsearviointi päiväkodissa
Vuorinen, Riitta (2015)
Vuorinen, Riitta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219526
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön viitekehyksenä oli varhaiskasvatuksen laatu ja laadunarviointi päiväkodin toiminnan toteutuksessa ja kehittämisessä.
Varhaiskasvatuksessa laadun arviointi on perustunut pitkälti vain määrälliseen arviointiin ja asiakkailta kerättyyn palautteeseen, mutta vain harvoin työyhteisön tekemään systemaattiseen laadun itsearviointiin. Siksi tavoitteena oli kuvata laatukäsitteen sisältöä ja laadunarvioinnin merkitystä varhaiskasvatuksessa sekä selventää laadun ohjausta, taustaa ja menetelmiä päiväkotiyksikön näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehityshankkeena, jossa tehtävänä oli kartoittaa varhaiskasvatuksen laadun käsitettä kirjallisista lähteistä, taustoittaa laadunarviointimallia ja esitellä miten laadun itsearviointia voidaan toteuttaa päiväkotiympäristössä.
Kehitystehtävä esittelee yhden laadunarviointimenetelmän päiväkotiyhteisön suorittaman itsearvioinnin kautta ja antaa tiiviin kuvauksen itsearviointiprosessin läpiviennistä. Laadunhallinnan menetelmistä tarkasteltiin lähemmin Kuntaliiton ITE-menetelmää.
ITE-arviointikysymykset avattiin päiväkodin toiminnan näkökulmasta ja annettiin esimerkkejä päiväkodin laatuun vaikuttavista asioista vuosikellon tapahtumien kautta.
Kehitystehtävän tuotoksena syntyneet päiväkodin toiminnan näkökulmasta avatut ITE-arviointikysymykset ja vuosikellon laadunhallinnallinen sisältö ovat erilaisia lähestymistapoja laadun ilmenemiin päiväkotiympäristössä. Näitä tuotoksia päiväkotien henkilöstö voi halutessaan hyödyntää yksiköiden käytännön toiminnassa huomioonotettavina laatutekijöinä, joko sellaisenaan tai esimerkin omaisina muistilistoina.
Varhaiskasvatuksessa laadun arviointi on perustunut pitkälti vain määrälliseen arviointiin ja asiakkailta kerättyyn palautteeseen, mutta vain harvoin työyhteisön tekemään systemaattiseen laadun itsearviointiin. Siksi tavoitteena oli kuvata laatukäsitteen sisältöä ja laadunarvioinnin merkitystä varhaiskasvatuksessa sekä selventää laadun ohjausta, taustaa ja menetelmiä päiväkotiyksikön näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kehityshankkeena, jossa tehtävänä oli kartoittaa varhaiskasvatuksen laadun käsitettä kirjallisista lähteistä, taustoittaa laadunarviointimallia ja esitellä miten laadun itsearviointia voidaan toteuttaa päiväkotiympäristössä.
Kehitystehtävä esittelee yhden laadunarviointimenetelmän päiväkotiyhteisön suorittaman itsearvioinnin kautta ja antaa tiiviin kuvauksen itsearviointiprosessin läpiviennistä. Laadunhallinnan menetelmistä tarkasteltiin lähemmin Kuntaliiton ITE-menetelmää.
ITE-arviointikysymykset avattiin päiväkodin toiminnan näkökulmasta ja annettiin esimerkkejä päiväkodin laatuun vaikuttavista asioista vuosikellon tapahtumien kautta.
Kehitystehtävän tuotoksena syntyneet päiväkodin toiminnan näkökulmasta avatut ITE-arviointikysymykset ja vuosikellon laadunhallinnallinen sisältö ovat erilaisia lähestymistapoja laadun ilmenemiin päiväkotiympäristössä. Näitä tuotoksia päiväkotien henkilöstö voi halutessaan hyödyntää yksiköiden käytännön toiminnassa huomioonotettavina laatutekijöinä, joko sellaisenaan tai esimerkin omaisina muistilistoina.