Venäläismatkailijat Savonlinnan seudulla. Kyselytutkimus.
Laamanen, Milla (2015)
Laamanen, Milla
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219524
Tiivistelmä
Venäläiset matkailijat ovat tuttu ilmiö etenkin itäisessä Suomessa. Tässä opinnäytetyössä kartoitetaan, miten ja mistä venäläiset matkailijat löytävät tietoa Savonlinnan seudun matkailusta. Tutkimuksessa selvitetään myös, mistä venäläiset matkoja ostavat ja mitä he ajattelevat Savonlinnan seudun matkailusta.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa keskitytään tiedonhaun teorioihin ja menetelmiin ja venäläisiin matkailun asiakkaina. Tutkimusotteeni on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Vastaajina ovat Savonlinnan seudulla kesäkuussa 2014 matkailleet venäläisturistit. Kysely tehtiin 14.6.2014 Savonlinnan Prisma-tavaratalossa käyneille venäläisturisteille. Vastaajia kyselyyn saatiin 37.
Tuloksista selviää, että venäläiset jakavat matkakokemuksiaan laajassa tuttavapiirissään paljon, sillä useimmat venäläisturistit ovat kuulleet Savonlinnan seudusta nimenomaan tuttaviltaan. Vaikka Internetin käyttö matkailutiedon etsimiseen ja matkojen varaamiseen on Venäjällä lisääntynyt, Savonlinnassa vierailleiden venäläisten tärkein yksittäinen lähde ( lähes 60%) matkailutiedon saamiseen on tutkimustuloksieni mukaan tuttavilta saadut tiedot. Toiseksi suosituin tietolähde venäläisille olivat esitteet (yli 30%). Näiden jälkeen eniten tietoa saatiin Vkontaktesta, lehdistä tai jostain muualta (mm. kartoista, sattumalta, yleisesti Internetistä). Yli 60 prosenttia venäläismatkailijoista oli varannut matkansa suoraan yrityksestä. Venäläismatkailijat olisivat halunneet lisätietoja 'jostain muusta' (mm. matkamuistoista, kalastuksesta, lakiasioista, pyöräreiteistä) ja Savonlinnan nähtävyyksistä. Venäläismatkailijat lukisivat näitä tietoja mieluiten matkailusivuilta ja esitteistä.
Tulevaisuudessa ehdottaisin tutkittavan sosiaalisen median sopivaa hyödyntämistä ja Savonlinnan matkailusivujen toimivuutta. Savonlinnan seudulla olisi hyvä tutkia myös mahdollista kysyntää erilaisille tapahtumille.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa keskitytään tiedonhaun teorioihin ja menetelmiin ja venäläisiin matkailun asiakkaina. Tutkimusotteeni on sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Vastaajina ovat Savonlinnan seudulla kesäkuussa 2014 matkailleet venäläisturistit. Kysely tehtiin 14.6.2014 Savonlinnan Prisma-tavaratalossa käyneille venäläisturisteille. Vastaajia kyselyyn saatiin 37.
Tuloksista selviää, että venäläiset jakavat matkakokemuksiaan laajassa tuttavapiirissään paljon, sillä useimmat venäläisturistit ovat kuulleet Savonlinnan seudusta nimenomaan tuttaviltaan. Vaikka Internetin käyttö matkailutiedon etsimiseen ja matkojen varaamiseen on Venäjällä lisääntynyt, Savonlinnassa vierailleiden venäläisten tärkein yksittäinen lähde ( lähes 60%) matkailutiedon saamiseen on tutkimustuloksieni mukaan tuttavilta saadut tiedot. Toiseksi suosituin tietolähde venäläisille olivat esitteet (yli 30%). Näiden jälkeen eniten tietoa saatiin Vkontaktesta, lehdistä tai jostain muualta (mm. kartoista, sattumalta, yleisesti Internetistä). Yli 60 prosenttia venäläismatkailijoista oli varannut matkansa suoraan yrityksestä. Venäläismatkailijat olisivat halunneet lisätietoja 'jostain muusta' (mm. matkamuistoista, kalastuksesta, lakiasioista, pyöräreiteistä) ja Savonlinnan nähtävyyksistä. Venäläismatkailijat lukisivat näitä tietoja mieluiten matkailusivuilta ja esitteistä.
Tulevaisuudessa ehdottaisin tutkittavan sosiaalisen median sopivaa hyödyntämistä ja Savonlinnan matkailusivujen toimivuutta. Savonlinnan seudulla olisi hyvä tutkia myös mahdollista kysyntää erilaisille tapahtumille.