Markkinoinnin lanseerausprosessin kehittäminen : Case: Yritys X
Tapio, Jenni (2015)
Tapio, Jenni
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219512
Tiivistelmä
Uusien tuotteiden lanseeraaminen on yksi yrityksen tärkeimmistä markkinointiprosesseista. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten lanseeraukset ovat toteutuneet Yritys X:ssa, mitä mahdollisia sudenkuoppia niissä on ollut sekä miten lanseerausprosessia voidaan kehittää edelleen. Myös lanseerauksen asiakasläheisyyttä tarkastellaan.
Työn tutkimus on toteutettu kahdessa osassa; laadullisina haastatteluina Yritys X:n työntekijöille, sekä määrällisenä kyselynä laajemmalle tytäryhtiöistä koostuvalle organisaatiolle ja jälleenmyyjille. Tietopohja rakentuu markkinoinnin lanseeraamisprosessiin, markkinointiin ja asiakasläheisyyteen perustuvaan kirjallisuuteen sekä internet-lähteisiin. Tutkimusten vastaukset on analysoitu laadullisten haastatteluiden osalta teemoihin jakaen ja määrällisen kyselytutkimuksen määrällisten kysymysten osalta taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimuksessa nousi esille, että toimeksiantajan markkinoinnin lanseeraamisprosessia kannattaa kehittää. Erityisesti ennen lanseerausta tehtäviin lähtökohta-analyyseihin, segmentoinnin, asemoinnin ja markkinatutkimuksen osalta kaivattiin enemmän suunnitelmallisuutta. Itse markkinointiviestintä koettiin kohtalaisen hyväksi, mutta myös sen osalta kaivattiin enemmän segmentointia. Lisäksi sisäiseen viestintään ja lanseerauksen jälkiseurantaan ja jälkilanseeraamiseen kannattaisi käyttää enemmän resursseja. Lanseeraukselle pitää määritellä tavoitteet ja asettaa sopivat mittarit joilla onnistumista voidaan mitata. Ensin tulee toteuttaa onnistunut sisäinen lanseeraus omille myyjille ja jälleenmyyjille ennen tuotteiden ulkoista lanseerausta.
Työn tutkimus on toteutettu kahdessa osassa; laadullisina haastatteluina Yritys X:n työntekijöille, sekä määrällisenä kyselynä laajemmalle tytäryhtiöistä koostuvalle organisaatiolle ja jälleenmyyjille. Tietopohja rakentuu markkinoinnin lanseeraamisprosessiin, markkinointiin ja asiakasläheisyyteen perustuvaan kirjallisuuteen sekä internet-lähteisiin. Tutkimusten vastaukset on analysoitu laadullisten haastatteluiden osalta teemoihin jakaen ja määrällisen kyselytutkimuksen määrällisten kysymysten osalta taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimuksessa nousi esille, että toimeksiantajan markkinoinnin lanseeraamisprosessia kannattaa kehittää. Erityisesti ennen lanseerausta tehtäviin lähtökohta-analyyseihin, segmentoinnin, asemoinnin ja markkinatutkimuksen osalta kaivattiin enemmän suunnitelmallisuutta. Itse markkinointiviestintä koettiin kohtalaisen hyväksi, mutta myös sen osalta kaivattiin enemmän segmentointia. Lisäksi sisäiseen viestintään ja lanseerauksen jälkiseurantaan ja jälkilanseeraamiseen kannattaisi käyttää enemmän resursseja. Lanseeraukselle pitää määritellä tavoitteet ja asettaa sopivat mittarit joilla onnistumista voidaan mitata. Ensin tulee toteuttaa onnistunut sisäinen lanseeraus omille myyjille ja jälleenmyyjille ennen tuotteiden ulkoista lanseerausta.