Asteikkojunat : uusi lähestymistapa pianoasteikkojen oppimiseen
Elo, Jaana (2015)
Elo, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219484
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen pianoasteikkojen opettamista niin julkaistun oppimateriaalin, opettajien omien metodien sekä kehittämäni asteikkojunametodin kautta.
Olen haastatellut opinnäytetyössäni asteikkoihin liittyen lukuisia pianisteja sekä pianonsoiton opiskelijoita, joilta olen kerännyt mm. käytännön asioita kysymyksiin mm. ”miksi asteikkoja soitetaan”.
Kerron opinnäytetyössäni, miten idea asteikkojunista syntyi ja miten olen lähtenyt kehittämään sitä toimivaksi opetusmetodiksi. Työssäni tulee esille asteikkojunan rakenne sekä käyttöönottoesimerkkejä eri ikäisille oppilaille.
Olen itse käyttänyt asteikkojunia asteikko-opetuksessa tällä hetkellä noin vuoden ajan omien oppilaideni kanssa ja metodi on purrut hyvin erityisesti keskittymisvaikeuksia omaaville sekä juuri aloittaneille oppilaille.
Aikuisoppilailleni olen käyttänyt asteikkojunapohjaa mm. käden asemanvaihdon havainnollistamiseksi sekä yleisenä asteikkohahmotuskuvana. Esittelen opinnäytetyötyössäni erinäisiä oppituntiesimerkkejä eri lähtökohdista olevien oppilaiden kanssa työskentelystä.
Olen haastatellut opinnäytetyössäni asteikkoihin liittyen lukuisia pianisteja sekä pianonsoiton opiskelijoita, joilta olen kerännyt mm. käytännön asioita kysymyksiin mm. ”miksi asteikkoja soitetaan”.
Kerron opinnäytetyössäni, miten idea asteikkojunista syntyi ja miten olen lähtenyt kehittämään sitä toimivaksi opetusmetodiksi. Työssäni tulee esille asteikkojunan rakenne sekä käyttöönottoesimerkkejä eri ikäisille oppilaille.
Olen itse käyttänyt asteikkojunia asteikko-opetuksessa tällä hetkellä noin vuoden ajan omien oppilaideni kanssa ja metodi on purrut hyvin erityisesti keskittymisvaikeuksia omaaville sekä juuri aloittaneille oppilaille.
Aikuisoppilailleni olen käyttänyt asteikkojunapohjaa mm. käden asemanvaihdon havainnollistamiseksi sekä yleisenä asteikkohahmotuskuvana. Esittelen opinnäytetyötyössäni erinäisiä oppituntiesimerkkejä eri lähtökohdista olevien oppilaiden kanssa työskentelystä.