Mittareiden merkitys liiketoimintastrategian jalkauttamisessa
Rautjärvi, Christian (2015)
Rautjärvi, Christian
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219451
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia strategian jalkauttamisen onnistumista. Tavoit-teena oli selvittää, onnistuiko viestintä strategian jalkauttamisessa ja tukivatko asetetut mittarit henkilöstöä saavuttamaan johdon tavoitteet. Tutkimus sijoittui kohdeyrityksen en-nalta valittuun asiakkuusyksikköön.
Tutkimusmenetelminä käytettiin määrällisenä tutkimusmenetelmänä yksikön työntekijöille suunnattua e-kyselyä ja laadullisena menetelmänä esimiehille suunnattua haastattelua.
Tutkimusaineisto koostui yhtiön toimintamalleista ja ohjeistuksista sekä yksikön työnteki-jöille tehdystä kyselystä ja yksikön esimiehille tehdystä haastattelusta. Teoria käsitteli stra-tegian jalkauttamisen eri vaiheita. Teoriassa nostettiin esille erilaisia konkreettisia mene-telmiä ja toimintamalleja, joiden avulla johdon visiot muutetaan mitattavaan muotoon.
Tutkimustulosten perusteella strategian jalkauttaminen oli viestinnän kannalta erittäin on-nistunut. Henkilöstö on suurimmalta osin tietoinen oman työnsä merkityksestä yhtiön liike-toiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi. Myös operatiivisella tasolla käytössä olevista KPI-mittareista linkittyvät selvästi johdon tavoitteet. Tutkimuksessa kuitenkin nousi esille, ettei strategian jalkauttamisprosessi ollut kohdeyrityksessä määriteltynä tai kuvattuna eikä myöskään liiketoimintatavoitteiden mukainen asiakaslähtöisyys ollut tarpeeksi selvä käsit-teenä päivittäisessä työssä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin määrällisenä tutkimusmenetelmänä yksikön työntekijöille suunnattua e-kyselyä ja laadullisena menetelmänä esimiehille suunnattua haastattelua.
Tutkimusaineisto koostui yhtiön toimintamalleista ja ohjeistuksista sekä yksikön työnteki-jöille tehdystä kyselystä ja yksikön esimiehille tehdystä haastattelusta. Teoria käsitteli stra-tegian jalkauttamisen eri vaiheita. Teoriassa nostettiin esille erilaisia konkreettisia mene-telmiä ja toimintamalleja, joiden avulla johdon visiot muutetaan mitattavaan muotoon.
Tutkimustulosten perusteella strategian jalkauttaminen oli viestinnän kannalta erittäin on-nistunut. Henkilöstö on suurimmalta osin tietoinen oman työnsä merkityksestä yhtiön liike-toiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi. Myös operatiivisella tasolla käytössä olevista KPI-mittareista linkittyvät selvästi johdon tavoitteet. Tutkimuksessa kuitenkin nousi esille, ettei strategian jalkauttamisprosessi ollut kohdeyrityksessä määriteltynä tai kuvattuna eikä myöskään liiketoimintatavoitteiden mukainen asiakaslähtöisyys ollut tarpeeksi selvä käsit-teenä päivittäisessä työssä.