Body Mapping : kohti kokonaisvaltaista huilunsoiton harjoittelua ja opetusta
Kokkonen, Teea (2015)
Kokkonen, Teea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219405
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni esittelee Body Mapping -metodia. Esittelyn lisäksi tarkastelen kuinka Body Mappingiä voidaan hyödyntää huilunsoiton harjoittelemisen ja opetuksen tukena. Haluan omalla opinnäytetyölläni tutustuttaa lukijan metodiin ja sitä kautta rohkaista tutustumaan siihen syvemmin.
Työni aineisto muodostuu pääosin Body Mapping-kirjallisuudesta ja opiskelijakollegoiltani kerätystä kyselystä. Kysyin heiltä kyselylomakkeella huilunsoiton osa-alueista ja siitä, kuinka he ovat oppineet ne sekä minkälaisia mielikuvia, harjoituksia ja kokemuksia heillä on kyseisistä osa-alueista. Työn kirjoittamishetkellä olen opiskellut viimeistä vuotta Metropolia Ammattikorkeakoulussa sekä opettanut huilunsoittoa kahdessa yksityisessä musiikkikoulussa pääkaupunkiseudulla. Kyselyvastauksien lisäksi työssäni tulevat esille opinnoissani ja työssäni tehdyt havainnot.
Työni koostuu kolmesta osasta. Alussa esittelen metodin. Toisessa osassa avaan Body Mappingin keskeisiä osa-alueita ja lopuksi tarkastelen, kuinka Body Mappingiä voi toteuttaa käytännössä harjoittelussa, opettaessa ja esiintyessä.
Olen työni myötä tullut vakuuttuneemmaksi siitä, että ymmärrys kehosta ja sen liikkeistä on ensisijaisen tärkeää muusikin opiskelussa, opettamisessa ja esiintymisessä. Vaikka työ painottuukin pääosin huilunsoiton näkökulmaan, voivat työstäni hyötyä myös muiden instrumenttien soittajat. Toivon, että työni innostaa muusikkoja tuomaan kehonkartoituksen osaksi jokapäiväistä työskentelyään.
Työni aineisto muodostuu pääosin Body Mapping-kirjallisuudesta ja opiskelijakollegoiltani kerätystä kyselystä. Kysyin heiltä kyselylomakkeella huilunsoiton osa-alueista ja siitä, kuinka he ovat oppineet ne sekä minkälaisia mielikuvia, harjoituksia ja kokemuksia heillä on kyseisistä osa-alueista. Työn kirjoittamishetkellä olen opiskellut viimeistä vuotta Metropolia Ammattikorkeakoulussa sekä opettanut huilunsoittoa kahdessa yksityisessä musiikkikoulussa pääkaupunkiseudulla. Kyselyvastauksien lisäksi työssäni tulevat esille opinnoissani ja työssäni tehdyt havainnot.
Työni koostuu kolmesta osasta. Alussa esittelen metodin. Toisessa osassa avaan Body Mappingin keskeisiä osa-alueita ja lopuksi tarkastelen, kuinka Body Mappingiä voi toteuttaa käytännössä harjoittelussa, opettaessa ja esiintyessä.
Olen työni myötä tullut vakuuttuneemmaksi siitä, että ymmärrys kehosta ja sen liikkeistä on ensisijaisen tärkeää muusikin opiskelussa, opettamisessa ja esiintymisessä. Vaikka työ painottuukin pääosin huilunsoiton näkökulmaan, voivat työstäni hyötyä myös muiden instrumenttien soittajat. Toivon, että työni innostaa muusikkoja tuomaan kehonkartoituksen osaksi jokapäiväistä työskentelyään.