Engagerande av lokalbefolkningen inom turismen i Borgå
Miettinen, Olivia; Lehtinen, Ronja (2015)
Miettinen, Olivia
Lehtinen, Ronja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219361
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov gjordes som ett uppdrag för Borgå stads turism- och marknadsföringsen-het. Syftet med undersökningen var att undersöka hur lokalbefolkningen i Borgå upplever sin roll i utvecklingen av stadens turism, på vilka sätt lokalbefolkningen vill vara med och utveckla turismen och på vilka sätt Borgå stads turism- och marknadsföringsenhet kan hjälpa turister-na att nå lokala människor.
I lärdomsprovet beskrivs Borgå som en turistdestination, då statistik och Borgå stads turism- och marknadsföringsenhetens verksamhet presenteras. Också exempel ges om hur den lo-kala aspekten har tidigare använts i marknadsföringen av destinationer. Den teoretiska delen av lärdomsprovet handlar om kulturturism, delningsekonomi och främjande av gästfrihet samt tjänsteutveckling och utveckling av marknadskommunikation.
I undersökningen användes en blandad undersökningsmetod, då både kvantitativa och kvali-tativa metoder användes. Data samlades in genom en enkät som besvarades till största de-len av Borgåbor, och semi-strukturerade intervjuer där individer med kunskap om och in-tresse för utveckling av turism intervjuades.
Resultaten av undersökningen visar att den lokala befolkningen till största delen hade in-tresse att delta i utvecklingen och att Borgå stads turism- och marknadsföringsenhet måste förbättra sin service på vissa områden. Som utvecklingsförslag gjorde en tjänsteutvecklings-plan och en marknadskommunikationsplan.
I lärdomsprovet beskrivs Borgå som en turistdestination, då statistik och Borgå stads turism- och marknadsföringsenhetens verksamhet presenteras. Också exempel ges om hur den lo-kala aspekten har tidigare använts i marknadsföringen av destinationer. Den teoretiska delen av lärdomsprovet handlar om kulturturism, delningsekonomi och främjande av gästfrihet samt tjänsteutveckling och utveckling av marknadskommunikation.
I undersökningen användes en blandad undersökningsmetod, då både kvantitativa och kvali-tativa metoder användes. Data samlades in genom en enkät som besvarades till största de-len av Borgåbor, och semi-strukturerade intervjuer där individer med kunskap om och in-tresse för utveckling av turism intervjuades.
Resultaten av undersökningen visar att den lokala befolkningen till största delen hade in-tresse att delta i utvecklingen och att Borgå stads turism- och marknadsföringsenhet måste förbättra sin service på vissa områden. Som utvecklingsförslag gjorde en tjänsteutvecklings-plan och en marknadskommunikationsplan.