"Maailma muttuu, niin mekin muututaan" : sukupuolisensitiivisyys Kouvolan varhaiskasvatusyksikössä
Summanen, Siiri (2015)
Summanen, Siiri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219351
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia yhden Kouvolan varhaiskasvatusyksikön kasvattajien työtä sukupuolisensitiivisen kasvatuksen näkökulmasta. Tavoitteena oli kartoittaa kasvattajien tietämystä ja toimintaa sekä miettiä, mitä voisi tehdä toisin. Tutkimuskysymykseni olivat ”Millainen on kasvattajien tietoisuus sukupuolisensitiivisen kasvatuksen suhteen?”, ”Miten sukupuolisensitiivisyys näkyy kasvatuksen arjessa?” ja ”Miten sukupuolisensitiivisyyttä voisi lisätä kasvatuksessa?”. Opinnäytetyön aiheeseen sain idean Kouvolan palvelupäälliköltä kartoittaessani mahdollisia tutkimustarpeita Kouvolan varhaiskasvatuksen kentältä.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus. Keräsin tutkimusaineiston yhdestä Kouvolan varhaiskasvatusyksikön ryhmästä. Aineistonkeruumenetelminä käytin tarkkailevaa havainnointia ja puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelin kolmea ryhmän kasvattajaa ja havainnoin arkea sukupuolisensitiivisen kasvatuksen näkökulmasta kahtena päivänä kahdeksan tunnin ajan. Haastattelut litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Teoreettinen viitekehys tutkimuksessani muodostuu varhaiskasvatuksesta, sukupuolisensitiivisyydestä ja erilaisista siihen liittyvistä näkökulmista.
Tutkimustulokseni on, että tutkimani varhaiskasvatusyksikön ryhmän kasvattajat ovat melko sukupuolisensitiivisiä työssään. Lapset kohdataan yksilöllisesti, ikä- ja kehitystaso huomioiden. Ainoastaan satunnaisissa puhetavoissa ja pukemis- sekä riisumistilanteissa ei toimittu aivan sukupuolisensitiivisen kasvatuksen rajoissa. Sukupuolisensitiivisyys ilmeni myös lasten leikkien sukupuolettomuutena. Kasvattajien tietoisuus ja varmuus sukupuolisensitiivisyydestä hieman vaihteli, joten lisäkoulutusta olisi hyvä järjestää. Lisäksi oman toiminnan reflektointi ja suunnitelman sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta lisäisi sukupuolisensitiivisyyttä kasvatuksessa. Kouvolan varhaiskasvatuksen kasvattajien kasvatusotetta olisi hyvä tutkia lisää jatkossa varhaiskasvatuksen sukupuolisensitiivisyyden vahvistamiseksi.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus. Keräsin tutkimusaineiston yhdestä Kouvolan varhaiskasvatusyksikön ryhmästä. Aineistonkeruumenetelminä käytin tarkkailevaa havainnointia ja puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelin kolmea ryhmän kasvattajaa ja havainnoin arkea sukupuolisensitiivisen kasvatuksen näkökulmasta kahtena päivänä kahdeksan tunnin ajan. Haastattelut litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Teoreettinen viitekehys tutkimuksessani muodostuu varhaiskasvatuksesta, sukupuolisensitiivisyydestä ja erilaisista siihen liittyvistä näkökulmista.
Tutkimustulokseni on, että tutkimani varhaiskasvatusyksikön ryhmän kasvattajat ovat melko sukupuolisensitiivisiä työssään. Lapset kohdataan yksilöllisesti, ikä- ja kehitystaso huomioiden. Ainoastaan satunnaisissa puhetavoissa ja pukemis- sekä riisumistilanteissa ei toimittu aivan sukupuolisensitiivisen kasvatuksen rajoissa. Sukupuolisensitiivisyys ilmeni myös lasten leikkien sukupuolettomuutena. Kasvattajien tietoisuus ja varmuus sukupuolisensitiivisyydestä hieman vaihteli, joten lisäkoulutusta olisi hyvä järjestää. Lisäksi oman toiminnan reflektointi ja suunnitelman sukupuolisensitiivisestä kasvatuksesta lisäisi sukupuolisensitiivisyyttä kasvatuksessa. Kouvolan varhaiskasvatuksen kasvattajien kasvatusotetta olisi hyvä tutkia lisää jatkossa varhaiskasvatuksen sukupuolisensitiivisyyden vahvistamiseksi.