Virtuaalitodellisuuslaitteiden sovellutukset kuntoutuksessa ja havainnoinnin analysoinnissa : suunnittelu ja toteutus
Kaasalainen, Juho (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219335
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia virtuaalitodellisuusteknologioita ja toteuttaa kaksi erillistä järjestelmää aivohalvauspotilaiden kuntoutukseen sekä havainnoinnin analysointiin ajotilanteessa. Opinnäytetyössä tutustuttiin virtuaaliteknologioiden osa-alueisiin ja määritelmiin. Teoriaosuudessa käytiin läpi virtuaalitodellisuusteknologioiden vahvuuksia sekä kehityskohteita. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tehtiin lisäksi vertailu markkinoilla olevista pelimoottoreista ja virtuaalitodellisuuslaseista kehitysosiota varten.
Työssä kehitettiin tutkimustyön avulla kaksi virtuaalitodellisuuslaitteita hyödyntävää sovellusta, jotka pyrkivät auttamaan muita tieteenaloja ongelmien ratkaisussa. Aivohalvauspotilaiden kuntoutukseen suunnitellussa OcuTread-projektissa vastattiin teknisestä kehityksestä. Havainnointikykyä analysoivassa OcuCar-projektissa vastattiin virtuaalitodellisuuslasien käytöstä, rattiohjaimen ja automekaniikkojen valinnasta sekä signaalien arkkitehtuurisesta suunnittelusta. Opinnäytetyössä käytiin läpi kehitettyjen töiden keskeiset kehityskohteet ja tuotiin esille töiden toiminnallisuutta.
Lopputuloksena valmistui kaksi virtuaalitodellisuutta hyödyntävää ohjelmaa projektien asiakkaiden käyttöön.
Työssä kehitettiin tutkimustyön avulla kaksi virtuaalitodellisuuslaitteita hyödyntävää sovellusta, jotka pyrkivät auttamaan muita tieteenaloja ongelmien ratkaisussa. Aivohalvauspotilaiden kuntoutukseen suunnitellussa OcuTread-projektissa vastattiin teknisestä kehityksestä. Havainnointikykyä analysoivassa OcuCar-projektissa vastattiin virtuaalitodellisuuslasien käytöstä, rattiohjaimen ja automekaniikkojen valinnasta sekä signaalien arkkitehtuurisesta suunnittelusta. Opinnäytetyössä käytiin läpi kehitettyjen töiden keskeiset kehityskohteet ja tuotiin esille töiden toiminnallisuutta.
Lopputuloksena valmistui kaksi virtuaalitodellisuutta hyödyntävää ohjelmaa projektien asiakkaiden käyttöön.