Seppälän koulutilan tallin toiminnan kehittäminen
Mikkonen, Kirsi (2015)
Mikkonen, Kirsi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219297
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin hevosten käyttöä opetuksessa sekä käytön lisäämistä ja kehittämistä. Opinnäytetyön aihe saatiin toimeksiantona Kainuun Ammattiopiston Seppälän koulutilalta. Monissa luonnonvara-alan oppilaitoksissa tarjotaan mahdollisuutta hevostalouden opintoihin ja menetelmiä opetuksen toteuttamiseen on useita. Joissakin oppilaitoksissa hevosten käyttö voi olla vähäistä ja satunnaista. Tällöin oppilaitoksissa joudutaan miettimään hevosten käyttöä ja hevosiin liittyvän toiminnan kehittämistä. Hevosten säännöllinen ja monipuolinen liikunta pitää hevoset hyvässä kunnossa, mutta kaikissa oppilaitoksissa ei ole välttämättä mahdollisuutta siihen vaihtuvien opintojaksojen sisältöjen vuoksi.
Menetelmänä käytettiin asiantuntijahaastatteluita, joiden pohjalta saatiin erilaisia näkökulmia mahdollisille kehittä-miskohteille. Asiantuntijahaastattelut olivat teemahaastatteluja luonnonvara-alan oppilaitosten edustajille ja haastatteluissa selvitettiin oppilaitosten hevosten määrää, hevosten käytön ja opetuksen toteuttamistapoja. Työtä varten haastateltiin Seppälän koulutilan hevostalouden opetuksesta vastaavaa henkilökuntaa ja haastatteluiden perusteella saatiin selville nykyisiä toteuttamistapoja ja kehittämiskohteita. Haastatteluiden vastausten perusteella selvisi, että hevosten vähäinen käyttö oli useassa oppilaitoksessa ajankohtainen ongelma.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös tallin ylläpidosta aiheutuvia kustannuksia. Opetusmaatiloilla ei yleensä eritellä menoja esimerkiksi tallin ja navetan osalta. Tämän vuoksi tässä työssä tutkittiin esimerkiksi kuivikkeen kulutusta lomakeseurannan avulla, jolloin saatiin suuntaa-antavia keskiarvoja tallin osalta kuivikkeen kulutuksesta. Seurannan tulosten avulla voidaan kehittää opiskelijoiden kustannustehokasta ajattelutapaa tallitöiden suorittamisessa.
Seppälän koulutilan tallin toiminnan kehittämiseen esitettiin muutamia vaihtoehtoja sekä työssä mietittiin mahdollisuuksia tulevaisuuden kehittymiselle erityisesti Kainuun Ammattiopiston YritysAmis-hankkeen osalta, jossa koulutilan talli olisi mukana TalliAmiksena. Kehittämisehdotuksina tässä työssä esitettiin vaihtoehtoja hevosten ja tallin käyttökapasiteetin lisäämiseksi, joita voivat olla esimerkiksi tapahtumien järjestäminen tai hevosten väliaikainen siirto ratsastuskouluun säännöllisen liikunnan ylläpitämiseksi. TalliAmiksen toteutusehdotusten osalta tässä työssä keskityttiin opiskelijoiden monipuoliseen ja tehokkaaseen oppimiseen erilaisissa talliympäristöissä.
Haastatteluiden tulosten perusteella hevosten käyttöä voidaan mahdollisesti lisätä oppilaitoksen kannalta ihanteelliseen suuntaan tai soveltaa esitettyjä kehittämistapoja koulutilan toimintaan sopiviksi. Tätä työtä voidaan käyttää suunnitellessa muiden samankaltaisten oppilaitosten hevosten käytön ja tallin toiminnan kehittämistä.
Menetelmänä käytettiin asiantuntijahaastatteluita, joiden pohjalta saatiin erilaisia näkökulmia mahdollisille kehittä-miskohteille. Asiantuntijahaastattelut olivat teemahaastatteluja luonnonvara-alan oppilaitosten edustajille ja haastatteluissa selvitettiin oppilaitosten hevosten määrää, hevosten käytön ja opetuksen toteuttamistapoja. Työtä varten haastateltiin Seppälän koulutilan hevostalouden opetuksesta vastaavaa henkilökuntaa ja haastatteluiden perusteella saatiin selville nykyisiä toteuttamistapoja ja kehittämiskohteita. Haastatteluiden vastausten perusteella selvisi, että hevosten vähäinen käyttö oli useassa oppilaitoksessa ajankohtainen ongelma.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin myös tallin ylläpidosta aiheutuvia kustannuksia. Opetusmaatiloilla ei yleensä eritellä menoja esimerkiksi tallin ja navetan osalta. Tämän vuoksi tässä työssä tutkittiin esimerkiksi kuivikkeen kulutusta lomakeseurannan avulla, jolloin saatiin suuntaa-antavia keskiarvoja tallin osalta kuivikkeen kulutuksesta. Seurannan tulosten avulla voidaan kehittää opiskelijoiden kustannustehokasta ajattelutapaa tallitöiden suorittamisessa.
Seppälän koulutilan tallin toiminnan kehittämiseen esitettiin muutamia vaihtoehtoja sekä työssä mietittiin mahdollisuuksia tulevaisuuden kehittymiselle erityisesti Kainuun Ammattiopiston YritysAmis-hankkeen osalta, jossa koulutilan talli olisi mukana TalliAmiksena. Kehittämisehdotuksina tässä työssä esitettiin vaihtoehtoja hevosten ja tallin käyttökapasiteetin lisäämiseksi, joita voivat olla esimerkiksi tapahtumien järjestäminen tai hevosten väliaikainen siirto ratsastuskouluun säännöllisen liikunnan ylläpitämiseksi. TalliAmiksen toteutusehdotusten osalta tässä työssä keskityttiin opiskelijoiden monipuoliseen ja tehokkaaseen oppimiseen erilaisissa talliympäristöissä.
Haastatteluiden tulosten perusteella hevosten käyttöä voidaan mahdollisesti lisätä oppilaitoksen kannalta ihanteelliseen suuntaan tai soveltaa esitettyjä kehittämistapoja koulutilan toimintaan sopiviksi. Tätä työtä voidaan käyttää suunnitellessa muiden samankaltaisten oppilaitosten hevosten käytön ja tallin toiminnan kehittämistä.