Esimiesten näkemyksiä Nuorten Ystävien henkilötietojärjestelmästä
Häikiö, Heta (2015)
Häikiö, Heta
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209250
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Nuorten Ystävät, joka on valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan erityspalveluja tuottava yritys. Nuorten Ystävillä otettiin käyttöön tammikuussa 2014 uusi henkilötietojärjestelmä SympaHR, joka nimettiin Hempaksi. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka kohdeyrityksen esimiehet kokevat käytössä olevan henkilötietojärjestelmän ja mitä toivoisivat siinä kehitettävän. Tutkimuksen tavoitteena on myös saada esimiehet sitoutu-maan järjestelmän käyttäjinä ja näin vastata mahdolliseen muutosvastarintaan.
Opinnäytetyön viitekehyksessä kuvataan ensin lähtökohdat työn tekemiselle, jonka jälkeen esitel-lään toimeksiantajayritys ja kuvaillaan tarkemmin sen rakennetta. Tämän jälkeen käydään läpi yleisesti, mitä henkilötietojärjestelmällä tarkoitetaan sekä käsitellään, mitä laki velvoittaa henkilö-tietojärjestelmän ylläpitoon liittyen. Viitekehyksessä kerrotaan muutosjohtamisesta ratkaisukes-keisessä teemassa ja esitellään Appreciative Inquiry -menetelmä. Viitekehyksen jälkeen empiiri-sessä osiossa kerrotaan tutkimusmenetelmästä, tutkimusprosessista, tulokset, johtopäätökset sekä kehittämisehdotukset. Empiirisessä osiossa pohditaan myös tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä. Lopuksi pohditaan opinnäytetyön onnistumista ja esitetään jatkotutkimuskohteet.
Tutkimuksessa käytetään laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Haastattelumenetelmänä käytet-tiin teemahaastattelua, joka suoritettiin yksilöhaastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä yhdeksää esimiestä. Haastattelut jaottuivat viidelle eri päivälle, jotka olivat 16.3.2015, 18.–19.3.2015, 23.3.2015 ja 30.3.2015. Haastattelut pidettiin Nuorten Ystävien tiloissa.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että esimiehet ovat tyytyväisiä henkilötietojärjestelmän toimivuuteen, mutta näkevät siinä myös paljon kehitettävää. Esimiehet kokivat hyvänä sen, että kaikki työntekijöitä koskeva informaatio löytyy saman järjestelmän alta ja he pystyvät sieltä seuraamaan työntekijöidensä tietoja. Kehityskohteina nousi esille henkilötietojärjestelmässä olevien taulukoiden leveys sekä järjestelmäintegraatiot. Jatkotutkimuskohteena voisi olla työntekijöiden näkemysten kartoittaminen henkilötietojärjestelmästä.
Opinnäytetyön viitekehyksessä kuvataan ensin lähtökohdat työn tekemiselle, jonka jälkeen esitel-lään toimeksiantajayritys ja kuvaillaan tarkemmin sen rakennetta. Tämän jälkeen käydään läpi yleisesti, mitä henkilötietojärjestelmällä tarkoitetaan sekä käsitellään, mitä laki velvoittaa henkilö-tietojärjestelmän ylläpitoon liittyen. Viitekehyksessä kerrotaan muutosjohtamisesta ratkaisukes-keisessä teemassa ja esitellään Appreciative Inquiry -menetelmä. Viitekehyksen jälkeen empiiri-sessä osiossa kerrotaan tutkimusmenetelmästä, tutkimusprosessista, tulokset, johtopäätökset sekä kehittämisehdotukset. Empiirisessä osiossa pohditaan myös tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä. Lopuksi pohditaan opinnäytetyön onnistumista ja esitetään jatkotutkimuskohteet.
Tutkimuksessa käytetään laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Haastattelumenetelmänä käytet-tiin teemahaastattelua, joka suoritettiin yksilöhaastatteluna. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä yhdeksää esimiestä. Haastattelut jaottuivat viidelle eri päivälle, jotka olivat 16.3.2015, 18.–19.3.2015, 23.3.2015 ja 30.3.2015. Haastattelut pidettiin Nuorten Ystävien tiloissa.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että esimiehet ovat tyytyväisiä henkilötietojärjestelmän toimivuuteen, mutta näkevät siinä myös paljon kehitettävää. Esimiehet kokivat hyvänä sen, että kaikki työntekijöitä koskeva informaatio löytyy saman järjestelmän alta ja he pystyvät sieltä seuraamaan työntekijöidensä tietoja. Kehityskohteina nousi esille henkilötietojärjestelmässä olevien taulukoiden leveys sekä järjestelmäintegraatiot. Jatkotutkimuskohteena voisi olla työntekijöiden näkemysten kartoittaminen henkilötietojärjestelmästä.