Markkinoinnin automaatio B2B-markkinoinnissa : vaikutukset markkinointityöhön
Arvonen, Jennica (2015)
Arvonen, Jennica
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209172
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa yleiskuva siitä, mitä markkinointiautomaatio tarkoittaa yritysten välisessä markkinoinnissa ja miten se voi tehostaa markkinointityötä. Opinnäytetyön teoriaosuus valottaa markkinoinnin perusteorioita sekä markkinoinnissa viime aikoina tapahtuneita muutoksia, jotka selittävät markkinoinnin automaation ilmenemistä. Lisäksi opinnäytetyö esittelee elementtejä, jotka markkinoijan tulisi ymmärtää osatakseen suunnitella automatisoituja kampanjoita.
Opinnäytetyössä tarkastellaan markkinoinnin automaatiota käyttöönoton kynnyksellä olevan it-yrityksen työntekijän näkökulmasta. Työn lähtökohtana oli tekijän oma rooli työssä järjestelmän pääkäyttäjänä. Tutkimus peilaa tekijän omaa oppimista vuoden opinnäytetyöprosessin aikana, jona järjestelmä on yrityksessä otettu käyttöön.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa tutkittiin järjestelmän käytännön vaikutuksia markkinointityöhön vertailemalla työvaiheiden määrää ennen ja jälkeen järjestelmän käyttöönoton. Tuloksena oli, että automaatiojärjestelmä yksinkertaistaa toimenpiteitä ja vähentää työvaiheita. Lisäksi työn toiminnallinen osuus esittelee liiketoimintayksikössä ensimmäisen automaatiojärjestelmällä toteutetun drip-kampanjan. Kampanja on markkinoijan kannalta onnistunut, sillä se on helppo toteuttaa ja säästää huomattavasti työvaiheita ja siten resursseja. Potentiaalisten asiakkaiden reaktion kannalta kampanja ei onnistu toivotulla tavalla, sillä klikkausmäärät jäävät huomattavan alhaisiksi eikä kampanja tuota yritykselle yhtään yhteydenottoa.
Lopuksi opinnäytetyössä on haettu omien havaintojen tueksi mielipiteitä Saksassa työskenteleviltä markkinoinnin automaation ammattilaisilta suppean haastattelun avulla. Mielipiteet vahvistavat todettuja markkinoinnin automaation hyötyjä: toistuvien, manuaalisten työvaiheiden väheneminen, sisällön kohdentaminen asiakkaan kiinnostuksen mukaan ja myynti- ja markkinointiosaston yhteistyön parantaminen.
Opinnäytetyössä tarkastellaan markkinoinnin automaatiota käyttöönoton kynnyksellä olevan it-yrityksen työntekijän näkökulmasta. Työn lähtökohtana oli tekijän oma rooli työssä järjestelmän pääkäyttäjänä. Tutkimus peilaa tekijän omaa oppimista vuoden opinnäytetyöprosessin aikana, jona järjestelmä on yrityksessä otettu käyttöön.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa tutkittiin järjestelmän käytännön vaikutuksia markkinointityöhön vertailemalla työvaiheiden määrää ennen ja jälkeen järjestelmän käyttöönoton. Tuloksena oli, että automaatiojärjestelmä yksinkertaistaa toimenpiteitä ja vähentää työvaiheita. Lisäksi työn toiminnallinen osuus esittelee liiketoimintayksikössä ensimmäisen automaatiojärjestelmällä toteutetun drip-kampanjan. Kampanja on markkinoijan kannalta onnistunut, sillä se on helppo toteuttaa ja säästää huomattavasti työvaiheita ja siten resursseja. Potentiaalisten asiakkaiden reaktion kannalta kampanja ei onnistu toivotulla tavalla, sillä klikkausmäärät jäävät huomattavan alhaisiksi eikä kampanja tuota yritykselle yhtään yhteydenottoa.
Lopuksi opinnäytetyössä on haettu omien havaintojen tueksi mielipiteitä Saksassa työskenteleviltä markkinoinnin automaation ammattilaisilta suppean haastattelun avulla. Mielipiteet vahvistavat todettuja markkinoinnin automaation hyötyjä: toistuvien, manuaalisten työvaiheiden väheneminen, sisällön kohdentaminen asiakkaan kiinnostuksen mukaan ja myynti- ja markkinointiosaston yhteistyön parantaminen.