Digital Branding and Multichannel Marketing : Engaging German Millennials : Lumi Accessories LTD
Astikainen, Pauliina (2015)
Astikainen, Pauliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209160
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä monikanavaisen markkinoinnin opas Lumi Accessories LTD:lle. Lumi on Suomen johtava nahkaisia laukkuja, kenkiä ja asusteita suunnitteleva ja tuottava yritys, jolla on vahvat ekologiset ja kestävän kehityksen arvot. Opas suunniteltiin erityisesti yrityksen markkinointi henkilöstölle ohjeistamaan, kuinka digitaalinen brändäys voi lisätä brändin ja sen uuden, Berliinissä avatun liiketilan tunnettuutta saksalaisten milleniaalien keskuudessa. Tavoitteena oli tunnistaa mitattavissa olevia tavoitteita, tehokkaita seurannan välineitä ja olennaisia kanavia kohderyhmän tavoittamiseksi ja sitouttamiseksi.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin brändin strateginen hallinta asiakaslähtöisen brändipääoman luomisen, brändin asemoinnin ja digitaalisen brändäyksen avulla. Lisäksi monikanavainen markkinointi saumattoman ostokokemuksen luomiseksi ja brändin suorituskyvyn mittaamisen työkalut eriteltiin teoreettisessa viitekehyksessä.
Toiminnallisen opinnäytetyön aineistona käytettiin kansainvälisten tutkimusten tuloksia, asiantuntija-artikkeleita, raportteja ja julkaisuja. Googlen tarjoama materiaali toimi pääasiallisena aineistona tutkittaessa saksalaisten milleniaalien vaate ja asuste ostokäyttäytymistä. Lisäksi nykytilanteen kartoittamiseksi järjestettiin haastatteluja Lumin toimitus- ja luovan johtajan, sekä digitaalisen markkinoinnin managerin kanssa. Opinnäytetyön tulokset toimivat yleishyödyllisinä suuntaviivoina kohderyhmän tavoittamiseksi ja tarkkailuksi.
Oppaan tekoprosessissa oli tärkeää huomioida kohderyhmän ostokäyttäytyminen ja eri kanavien käytön aktiivisuus, syy sekä ajankohta. Lisäksi Lumin brändi tavoitteiden peilaaminen kohderyhmän tavoitteen kanssa edesauttoi luomaan merkityksellistä sisältöä markkinaviestintään.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin brändin strateginen hallinta asiakaslähtöisen brändipääoman luomisen, brändin asemoinnin ja digitaalisen brändäyksen avulla. Lisäksi monikanavainen markkinointi saumattoman ostokokemuksen luomiseksi ja brändin suorituskyvyn mittaamisen työkalut eriteltiin teoreettisessa viitekehyksessä.
Toiminnallisen opinnäytetyön aineistona käytettiin kansainvälisten tutkimusten tuloksia, asiantuntija-artikkeleita, raportteja ja julkaisuja. Googlen tarjoama materiaali toimi pääasiallisena aineistona tutkittaessa saksalaisten milleniaalien vaate ja asuste ostokäyttäytymistä. Lisäksi nykytilanteen kartoittamiseksi järjestettiin haastatteluja Lumin toimitus- ja luovan johtajan, sekä digitaalisen markkinoinnin managerin kanssa. Opinnäytetyön tulokset toimivat yleishyödyllisinä suuntaviivoina kohderyhmän tavoittamiseksi ja tarkkailuksi.
Oppaan tekoprosessissa oli tärkeää huomioida kohderyhmän ostokäyttäytyminen ja eri kanavien käytön aktiivisuus, syy sekä ajankohta. Lisäksi Lumin brändi tavoitteiden peilaaminen kohderyhmän tavoitteen kanssa edesauttoi luomaan merkityksellistä sisältöä markkinaviestintään.