Kuhmon matkailun kehittämiskyselyn tulokset
Limnell, Saara (2015)
Limnell, Saara
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209158
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida paikallisille asukkaille suunnatun Kuhmon matkailun kehittämiskyselyn tulokset. Tehtävänä oli nostaa esille kyselyn oleellisimmat tulokset liittyen seuraaviin kysymyksiin: Mitä asioita vastaajat pitivät Kuhmon matkailun tärkeimpinä ja heikoimpina tekijöinä? Mitkä olivat vastaajien mielestä tehok-kaimmat toimenpiteet, joilla Kuhmon matkailumarkkinointia voitaisiin edistää? Millaisia kehitysehdotuksia vastaajat antoivat Kuhmon matkailuyrittäjille ja kaupungille?
Työn teoreettinen viitekehys pohjautui kyselyaineiston analysointiin sekä matkailun alueelliseen kehittämiseen, johon liitettiin matkailupalveluiden tuotteistaminen ja markkinointi. Lisäksi esiteltiin perustietoja Kuhmosta ja sen matkailun vetovoimatekijöistä, jotta matkailukyselyn tulokset avautuisivat lukijalle helpommin.
Opinnäytetyön aineisto koostuu Kuhmon kaupungin laatiman matkailun kehittämiskyselyn määrällisistä ja laadul-lisista vastauksista. Kysely oli laadittu elokuussa vuonna 2012. Kysely oli toteutettu avoimena internetkyselynä. Laajaa aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin avulla, valmista tekstiä luokitellen ja yhtäläisyyksiä etsien. Aineistoa luokiteltiin, jotta matkailukyselyn ja opinnäytetyön tavoitteen kannalta oleelliset tulokset saatiin nostettua esille.
Tulokset osoittivat, että Kuhmon matkailun kehittämisen lähtökohtana tulisi olla matkailutarjonnan tuotteistaminen, matkailijalähtöinen markkinointi, yrittäjien tehokas yhteistyö sekä ympärivuotisten tapahtumien kehittäminen. Tuloksien mukaan vastaajat olivat huolissaan matkailuinvestointien ja rohkeiden yrittäjien puutteesta sekä Kuhmon Kalevalakylän alueen ja matkailun infopisteen tilanteesta. Nykymatkailijat vaativat aitoja elämyksiä, joita Kuhmon luonto ja kulttuuri voivat tarjota runsaasti. Menestyäkseen kuhmolainen matkailuyritys tarvitsee niin laadukkaan tuotteen, että se kumoaa Kuhmon saavutettavuuden haasteet.
Työn teoreettinen viitekehys pohjautui kyselyaineiston analysointiin sekä matkailun alueelliseen kehittämiseen, johon liitettiin matkailupalveluiden tuotteistaminen ja markkinointi. Lisäksi esiteltiin perustietoja Kuhmosta ja sen matkailun vetovoimatekijöistä, jotta matkailukyselyn tulokset avautuisivat lukijalle helpommin.
Opinnäytetyön aineisto koostuu Kuhmon kaupungin laatiman matkailun kehittämiskyselyn määrällisistä ja laadul-lisista vastauksista. Kysely oli laadittu elokuussa vuonna 2012. Kysely oli toteutettu avoimena internetkyselynä. Laajaa aineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin avulla, valmista tekstiä luokitellen ja yhtäläisyyksiä etsien. Aineistoa luokiteltiin, jotta matkailukyselyn ja opinnäytetyön tavoitteen kannalta oleelliset tulokset saatiin nostettua esille.
Tulokset osoittivat, että Kuhmon matkailun kehittämisen lähtökohtana tulisi olla matkailutarjonnan tuotteistaminen, matkailijalähtöinen markkinointi, yrittäjien tehokas yhteistyö sekä ympärivuotisten tapahtumien kehittäminen. Tuloksien mukaan vastaajat olivat huolissaan matkailuinvestointien ja rohkeiden yrittäjien puutteesta sekä Kuhmon Kalevalakylän alueen ja matkailun infopisteen tilanteesta. Nykymatkailijat vaativat aitoja elämyksiä, joita Kuhmon luonto ja kulttuuri voivat tarjota runsaasti. Menestyäkseen kuhmolainen matkailuyritys tarvitsee niin laadukkaan tuotteen, että se kumoaa Kuhmon saavutettavuuden haasteet.