Spesio-palvelut Ohje koulutuksen järjestämiseen henkilökohtaisten avustajien työnantajille
Räsänen, Sinikka (2015)
Räsänen, Sinikka
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää koulutuskokeilun avulla henkilökohtaisten avustajien työnantajien kokemuksia siitä, millä tavalla heille suunnattuja työnantajakoulutuksia tulisi järjestää ja mitä tietoa he kaipaavat työnantajana toimimisesta. Samalla oli tarkoitus luoda malli Spesio-palveluille niiden järjestämiseen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys keskittyy erilaisiin muutoksiin sosiaali- ja terveyspalveluissa, kehittämistyöhön sekä muutosten johtamiseen.
Opinnäytetyössä on käytetty joitakin toimintatutkimuksen elementtejä ja aineisto on kerätty luovin menetelmin. Tutkimuksessa mukana olivat Spesio-palveluiden henkilökunnasta koottu tiimi sekä Keski-Karjalan alueen henkilökohtaisten avustajien työnantajat.
Tulosten pohjalta luotiin Spesio-palveluille malli henkilökohtaisten avustajien työnantajien koulutukselle. Tuloksien mukaan henkilökohtaisten avustajien työnantajat haluavat, että koulutukset toteutetaan avoimina ryhminä, joihin jokaisen on mahdollisuus osallistua oman mielenkiinnon mukaan. Koulutuksessa käytetyssä materiaalissa huomioidaan asiakkaan vamma tai sairaus. Materiaalin tulee olla selkeää, ytimekästä sekä käytännönläheistä. Koulutus järjestetään paikkakunnittain. Koulutuksen teemat ovat työnantajuuden alkumetrit, työlainsäädäntö ja työehtosopimus, työsuojelu, vuorovaikutus ja työnjohto sekä rekrytointi ja palkanmaksun prosessit.
Opinnäytetyössä on käytetty joitakin toimintatutkimuksen elementtejä ja aineisto on kerätty luovin menetelmin. Tutkimuksessa mukana olivat Spesio-palveluiden henkilökunnasta koottu tiimi sekä Keski-Karjalan alueen henkilökohtaisten avustajien työnantajat.
Tulosten pohjalta luotiin Spesio-palveluille malli henkilökohtaisten avustajien työnantajien koulutukselle. Tuloksien mukaan henkilökohtaisten avustajien työnantajat haluavat, että koulutukset toteutetaan avoimina ryhminä, joihin jokaisen on mahdollisuus osallistua oman mielenkiinnon mukaan. Koulutuksessa käytetyssä materiaalissa huomioidaan asiakkaan vamma tai sairaus. Materiaalin tulee olla selkeää, ytimekästä sekä käytännönläheistä. Koulutus järjestetään paikkakunnittain. Koulutuksen teemat ovat työnantajuuden alkumetrit, työlainsäädäntö ja työehtosopimus, työsuojelu, vuorovaikutus ja työnjohto sekä rekrytointi ja palkanmaksun prosessit.