Kollegiaalisuus sairaanhoitajan työssä
Santala, Hanna-Mari (2015)
Santala, Hanna-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209111
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan kollegiaalisuutta edistäviä ja estäviä tekijöitä sairaanhoitajan työssä kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkimuskysymyksinä ovat; Mitkä tekijät edistävät kollegiaalisuutta? Mitkä tekijät estävät kollegiaalisuutta? Työelämän kehittämisen kannalta on keskeistä tunnistaa tekijöitä, joista kollegiaalisuus muodostuu. Kollegiaalisuuteen tulee kiinnittää huomiota ja sitä tulee kehittää jatkuvasti.
Työni on kirjallisuuskatsaus. Aineistoa keräsin hoitotieteellisistä artikkeleista, joista valikoitui lopulliseen analyysiin kuusi artikkelia kotimaisista hoitotyön lehdistä. Tutkimuskysymyksiin etsin vastauksia induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Analyysin tuloksina hahmottui neljä yläluokkaa, jotka kuvaavat kollegiaalisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Analyysin perusteella kollegiaalisuutta edistävät ja estävät neljä yläluokkaa ovat; kommunikaatio, ammattietiikka, johtajuus ja yhteistyö. Alaluokkina nousivat esiin tuki ja palaute, vuorovaikutus, esimiestehtävät, arvot, tiimityö ja yksilön vaikutus.
Analysoiduissa artikkeleissa kollegiaalisuus näyttäytyi prosessina sairaanhoitajan työssä.
Työelämässä opinnäytetyöni tuloksia ja informaatiota voidaan hyödyntää koko työyhteisössä. Hoitotyön johtajat, hoitohenkilökunta sekä opiskelijat voivat hyötyä työni tuloksista. Se antaa välineitä pohtia eettisiä arvoja ja kollegiaalisuusohjeita omassa työssään sekä henkilökohtaisesta näkökulmasta. Kollegiaalisuusohjeet sekä eettiset ohjeet tulisi ottaa esiin työyhteisöissä ja pitää ne esillä, kaikkien nähtävissä
Työni on kirjallisuuskatsaus. Aineistoa keräsin hoitotieteellisistä artikkeleista, joista valikoitui lopulliseen analyysiin kuusi artikkelia kotimaisista hoitotyön lehdistä. Tutkimuskysymyksiin etsin vastauksia induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Analyysin tuloksina hahmottui neljä yläluokkaa, jotka kuvaavat kollegiaalisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Analyysin perusteella kollegiaalisuutta edistävät ja estävät neljä yläluokkaa ovat; kommunikaatio, ammattietiikka, johtajuus ja yhteistyö. Alaluokkina nousivat esiin tuki ja palaute, vuorovaikutus, esimiestehtävät, arvot, tiimityö ja yksilön vaikutus.
Analysoiduissa artikkeleissa kollegiaalisuus näyttäytyi prosessina sairaanhoitajan työssä.
Työelämässä opinnäytetyöni tuloksia ja informaatiota voidaan hyödyntää koko työyhteisössä. Hoitotyön johtajat, hoitohenkilökunta sekä opiskelijat voivat hyötyä työni tuloksista. Se antaa välineitä pohtia eettisiä arvoja ja kollegiaalisuusohjeita omassa työssään sekä henkilökohtaisesta näkökulmasta. Kollegiaalisuusohjeet sekä eettiset ohjeet tulisi ottaa esiin työyhteisöissä ja pitää ne esillä, kaikkien nähtävissä