Lean-menetelmien soveltaminen Empower Oy:n kunnossapitopalvelutuotantoon
Kröger, Jarkko (2015)
Kröger, Jarkko
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209104
Tiivistelmä
Nykypäivän kilpailupaineet pakottavat kehittämään palvelutuotannon tehokkuutta. Palvelutuotannon tehokkuuden kasvu ei saa kuitenkaan tapahtua asiakastyytyväisyyden kustannuksella.
Empower Oy halusi tiedostaa nykytilanteen toiminnan tehokkuudesta ja mielenkiinto kohdistui lisäksi organisaation tehokkuuden näkymisestä asiakkaalle. Tämä johti opinnäytetyön toimeksiantoon.
Empower Oy:n asettamat tavoitteet opinnäytetyölle oli tutkia teoriapohja sekä soveltaa hankittu tieto käytäntöön kehittämällä työkalu toiminnan tehokkuuden analysointiin. Työkalun systemaattista käyttöä tukemaan täytyi lisäksi luoda jatkuvan parantamisen prosessi ja ohjeistus.
Opinnäytetyössä tutkittiin Lean-menetelmien soveltuvuutta palveluliiketoimintaan ja mitä tehokkuus tarkoittaa Lean-filosofian mukaisesti. Tutkimukseen liittyi tehokkuuden määrittelyn lisäksi sen kytkeytyminen palveluliiketoimintaan sekä asiakastyytyväisyyteen.
Opinnäytetyön tuloksina syntyi teoriapohjan käsittely opinnäytetyön kirjallisen raportin muodossa sekä työkalu ohjeistuksineen toiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Jatkotutkimusaiheina esitettiin hetkellisten suurien työkuormien vaihtelun vähentämisen mahdollisuutta
Empower Oy:n liikkuvaa palvelutuotantoyksikköä hyödyntäen.
Empower Oy halusi tiedostaa nykytilanteen toiminnan tehokkuudesta ja mielenkiinto kohdistui lisäksi organisaation tehokkuuden näkymisestä asiakkaalle. Tämä johti opinnäytetyön toimeksiantoon.
Empower Oy:n asettamat tavoitteet opinnäytetyölle oli tutkia teoriapohja sekä soveltaa hankittu tieto käytäntöön kehittämällä työkalu toiminnan tehokkuuden analysointiin. Työkalun systemaattista käyttöä tukemaan täytyi lisäksi luoda jatkuvan parantamisen prosessi ja ohjeistus.
Opinnäytetyössä tutkittiin Lean-menetelmien soveltuvuutta palveluliiketoimintaan ja mitä tehokkuus tarkoittaa Lean-filosofian mukaisesti. Tutkimukseen liittyi tehokkuuden määrittelyn lisäksi sen kytkeytyminen palveluliiketoimintaan sekä asiakastyytyväisyyteen.
Opinnäytetyön tuloksina syntyi teoriapohjan käsittely opinnäytetyön kirjallisen raportin muodossa sekä työkalu ohjeistuksineen toiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Jatkotutkimusaiheina esitettiin hetkellisten suurien työkuormien vaihtelun vähentämisen mahdollisuutta
Empower Oy:n liikkuvaa palvelutuotantoyksikköä hyödyntäen.