Asiakkaiden tyytyväisyys sisäiseen myymälämarkkinointiin : Case: K-citymarket Seppälän terveysvalmisteosasto
Seijesvirta, Tia (2015)
Seijesvirta, Tia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209085
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä K-citymarket Seppälän terveysvalmisteosaston asiakkaat ovat osaston tuotevalikoimaan, miljööseen ja hinnoitteluun. Työn alaongelmana oli selvittää, ovatko osaston asiakkaat havainneet osastolle tehdyn uudistuksen myötä parantuneet tuotevalikoimat, sijainnin ja esillepanon. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli saada terveysvalmisteosastoa koskevia kehittämisehdotuksia.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui sisäisestä myymälämarkkinoinnista ja asiakastyytyväisyydestä. Työssä käytettiin Net Promotor Score-työkalua ja kolmiosaista asennemallia. Tutkimus toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolisrukturoitua lomakehaastattelua. Haastattelut toteutettiin tammikuussa 2015 neljän päivän aikana K-citymarket Seppälän terveysvalmisteosastolla. Haastatteluihin osallistui 116 osaston asiakasta. Tutkimustulokset käsiteltiin Webropol-ohjelmalla ja SPSS-ohjelmalla, ja avoimia vastauksia tulkittiin tekstinkäsittelyohjelmalla.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan sanoa, että osaston asiakkaat ovat melko tyytyväisiä osaston tuotevalikoimaan, miljööseen ja hinnoitteluun. Tyytyväisimpiä he olivat tuotevalikoimaan ja vähiten tyytyväisiä hinnoitteluun. Suurin osa (62,1 %) haastatelluista asiakkaista oli havainnut osaston uudistuksen, ja uudistuneiksi asioiksi he mainitsivat laajentuneen tuotevalikoiman ja muuttuneen sijainnin. Kehittämisehdotuksina osastolle ehdotettiin enemmän kuvia, parempia opasteita, selkeämpää ryhmittelyä tuotteille ja ammattitaitoista myyjää paikalle.
Tutkimuksen avulla saatuja tietoja voidaan hyödyntää osaston kehittämisessä.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui sisäisestä myymälämarkkinoinnista ja asiakastyytyväisyydestä. Työssä käytettiin Net Promotor Score-työkalua ja kolmiosaista asennemallia. Tutkimus toteutettiin määrällisellä tutkimusmenetelmällä, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolisrukturoitua lomakehaastattelua. Haastattelut toteutettiin tammikuussa 2015 neljän päivän aikana K-citymarket Seppälän terveysvalmisteosastolla. Haastatteluihin osallistui 116 osaston asiakasta. Tutkimustulokset käsiteltiin Webropol-ohjelmalla ja SPSS-ohjelmalla, ja avoimia vastauksia tulkittiin tekstinkäsittelyohjelmalla.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan sanoa, että osaston asiakkaat ovat melko tyytyväisiä osaston tuotevalikoimaan, miljööseen ja hinnoitteluun. Tyytyväisimpiä he olivat tuotevalikoimaan ja vähiten tyytyväisiä hinnoitteluun. Suurin osa (62,1 %) haastatelluista asiakkaista oli havainnut osaston uudistuksen, ja uudistuneiksi asioiksi he mainitsivat laajentuneen tuotevalikoiman ja muuttuneen sijainnin. Kehittämisehdotuksina osastolle ehdotettiin enemmän kuvia, parempia opasteita, selkeämpää ryhmittelyä tuotteille ja ammattitaitoista myyjää paikalle.
Tutkimuksen avulla saatuja tietoja voidaan hyödyntää osaston kehittämisessä.