Markkinointiviestintäkanavien tehostaminen kiinteistönvälitysyrityksessä
Hämäläinen, Jenna (2015)
Hämäläinen, Jenna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209054
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona kiinteistönvälitysalan yritykselle keväällä 2015. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kiinteistönvälitysalan yritykselle sopivimmat ja kustannustehokkaimmat markkinointiviestintäkanavat, joilla tavoittaa heidän suuri kohderyhmänsä sekä erottautua laajassa kilpailukentässä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu perinteisen ja digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelusta, keinoista ja hyödyntämisestä. Perinteisen markkinointiviestinnän keinoista keskitytään mainonnan muotoihin ja keinoihin, kun taas digitaalisessa markkinointiviestinnässä tarkastellaan yrityksen kotisivujen ja sosiaalisen median kanavien sisällön hyödyntämistä yrityksen markkinointiviestinnässä.
Empiirisellä tutkimuksella selvitettiin, miten Yritys X:n asiakkaat ovat alun perin päätyneet yrityksen asiakkaaksi sekä mitkä tekijät vaikuttavat kiinteistönvälittäjän valintaan. Lisäksi vastaajilta kysyttiin mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia yrityksen koti- ja Facebook-sivujen sisältöön.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä Yritys X:n asiakasrekisteristä satunnaisesti poimitulle 83 henkilölle. Kyselylomake lähetettiin vastaajille sähköisesti Webropol-palvelun kautta. Kvantitatiiviseen tutkimukseen saatiin yhteensä 20 vastausta vain yhden viikon mittaisen vastausajan sisällä. Vastausprosentti oli näin ollen 24,1 %. Kaikki lomakekyselyn vastaukset kerättiin yhteen ja analysoitiin hyödyntämällä taulukkolaskentaohjelmaa sekä taulukoita ja kuvioita.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vastaajista 35 prosenttia oli päätynyt yrityksen asiakkaiksi internetin välityksellä. Printtimedioiden vaikutus asuntomyymälän tai välittäjän valintaan on tulosten perusteella todella vähäistä. Tärkeimpänä välittäjän valintaan vaikuttavana ominaisuutena vastaajat pitivät välittäjän kokemusta alalla. Yritys X:n kotisivuilla vierailleista 60 prosenttia piti sivustolla olevaa tietoa riittävänä ja 40 prosenttia toivoisi sivustolle lisätietoa välittäjien kokemuksesta alalla tai laajempia välittäjien esittelykertomuksia. Yrityksen Facebook-sivuilla ei kukaan vastaajista ollut vieraillut lainkaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu perinteisen ja digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelusta, keinoista ja hyödyntämisestä. Perinteisen markkinointiviestinnän keinoista keskitytään mainonnan muotoihin ja keinoihin, kun taas digitaalisessa markkinointiviestinnässä tarkastellaan yrityksen kotisivujen ja sosiaalisen median kanavien sisällön hyödyntämistä yrityksen markkinointiviestinnässä.
Empiirisellä tutkimuksella selvitettiin, miten Yritys X:n asiakkaat ovat alun perin päätyneet yrityksen asiakkaaksi sekä mitkä tekijät vaikuttavat kiinteistönvälittäjän valintaan. Lisäksi vastaajilta kysyttiin mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia yrityksen koti- ja Facebook-sivujen sisältöön.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä Yritys X:n asiakasrekisteristä satunnaisesti poimitulle 83 henkilölle. Kyselylomake lähetettiin vastaajille sähköisesti Webropol-palvelun kautta. Kvantitatiiviseen tutkimukseen saatiin yhteensä 20 vastausta vain yhden viikon mittaisen vastausajan sisällä. Vastausprosentti oli näin ollen 24,1 %. Kaikki lomakekyselyn vastaukset kerättiin yhteen ja analysoitiin hyödyntämällä taulukkolaskentaohjelmaa sekä taulukoita ja kuvioita.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vastaajista 35 prosenttia oli päätynyt yrityksen asiakkaiksi internetin välityksellä. Printtimedioiden vaikutus asuntomyymälän tai välittäjän valintaan on tulosten perusteella todella vähäistä. Tärkeimpänä välittäjän valintaan vaikuttavana ominaisuutena vastaajat pitivät välittäjän kokemusta alalla. Yritys X:n kotisivuilla vierailleista 60 prosenttia piti sivustolla olevaa tietoa riittävänä ja 40 prosenttia toivoisi sivustolle lisätietoa välittäjien kokemuksesta alalla tai laajempia välittäjien esittelykertomuksia. Yrityksen Facebook-sivuilla ei kukaan vastaajista ollut vieraillut lainkaan.