Lasten dissosiaatio : The escape when there is no escape
Asp, Jani (2015)
Asp, Jani
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209017
Tiivistelmä
Dissosiaatio on vakava psyykkinen häiriö, joka usein liitetään varhaislapsuudessa koettuun traumaan. Traumaattisessa tilanteessa dissosiaatio toimii lasta suojaavana tekijänä, mutta saattaa aiheuttaa lapselle muisti-, identiteetti- ja havaintohäiriöitä.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu pääosin kansainvälisestä lasten dissosiaa-tiota käsittelevästä materiaalista. Keskeisenä teemana opinnäytetyössä painottuu van-hemman ja lapsen välisen turvallisen kiintymyssuhteen merkitys lapsen hyvinvoin-nissa ja kehityksessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää koulutusiltapäivä Keski-Suomen ensi- ja turvakodilla sekä dialogipäivä mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön syventävän vaiheen oppilaille. Tavoitteena oli opiskelijoiden ja työntekijöiden tiedon lisääminen lasten dissosiaatiosta, sen kehittymisestä, ilmenemismuodoista sekä hoidosta.
Aiheen ajankohtaisuus, mielenkiintoisuus ja merkitys nousivat esille toiminnallisesta osuudesta saadusta palautteesta. Esityksiin osallistuneiden mielestä keskustelua ai-heesta tulisi jatkaa ja sitä kautta syventää omaa sekä muiden yleistä tietämystä lasten dissosiaatiosta.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostuu pääosin kansainvälisestä lasten dissosiaa-tiota käsittelevästä materiaalista. Keskeisenä teemana opinnäytetyössä painottuu van-hemman ja lapsen välisen turvallisen kiintymyssuhteen merkitys lapsen hyvinvoin-nissa ja kehityksessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää koulutusiltapäivä Keski-Suomen ensi- ja turvakodilla sekä dialogipäivä mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön syventävän vaiheen oppilaille. Tavoitteena oli opiskelijoiden ja työntekijöiden tiedon lisääminen lasten dissosiaatiosta, sen kehittymisestä, ilmenemismuodoista sekä hoidosta.
Aiheen ajankohtaisuus, mielenkiintoisuus ja merkitys nousivat esille toiminnallisesta osuudesta saadusta palautteesta. Esityksiin osallistuneiden mielestä keskustelua ai-heesta tulisi jatkaa ja sitä kautta syventää omaa sekä muiden yleistä tietämystä lasten dissosiaatiosta.