Verkkokaupan tuotesisällön kehittäminen : Case: Vima Oy
Sipilä, Kati (2015)
Sipilä, Kati
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209016
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli verkkokaupan tuotesisällön kehittäminen oululaiselle Vima Oy:lle, joka on vaatteisiin ja jalkineisiin erikoistunut tavaratalo. Toimeksiantajayrityksellä ei vielä työn tekohetkellä ollut lanseerattua verkkokaup-paa, joten opinnäytetyön päätavoitteena oli ideoida ja kehittää yrityksen tulevan verkkokaupan tuotesisältöä. Kehitys-työ rajautui tuotekuviin ja tuotetietoihin. Lisäksi työssä tutkittiin kilpailevien verkkokauppojen koko-oppaita ja mitta-taulukoita sekä pyrittiin saatujen havaintojen kautta löytämään Vima Oy:n tarpeisiin sopiva ratkaisumalli. Opinnäyte-työn tarkoituksena oli myös tekijän oman verkkokauppatietämyksen laajentaminen.
Toimintatutkimuksen syklimalli toimi työn ohjaavana tutkimusmenetelmänä. Toimintatutkimus on jatkuva syklinen prosessi, jossa sekä tutkitaan, että toimitaan samanaikaisesti. Tavoitteena menetelmässä oli saavuttaa muutos toi-minnan kautta. Yhtenä työn tiedonhankintamenetelmänä käytettiin benchmarking -tekniikkaa, eli vertailuanalyysiä. Analyysistä saatuja tuloksia hyödynnettiin Vima Oy:n verkkokaupan tuotesisällön ideoinnissa ja kehittämisessä. Työn tuloksena toteutettiin kaksi ideataulua persoonallista tuotekuvaamisesta varten ja esimerkkisivut tyylikokonaisuuden myymiseen.
Toimintatutkimuksen syklimalli toimi työn ohjaavana tutkimusmenetelmänä. Toimintatutkimus on jatkuva syklinen prosessi, jossa sekä tutkitaan, että toimitaan samanaikaisesti. Tavoitteena menetelmässä oli saavuttaa muutos toi-minnan kautta. Yhtenä työn tiedonhankintamenetelmänä käytettiin benchmarking -tekniikkaa, eli vertailuanalyysiä. Analyysistä saatuja tuloksia hyödynnettiin Vima Oy:n verkkokaupan tuotesisällön ideoinnissa ja kehittämisessä. Työn tuloksena toteutettiin kaksi ideataulua persoonallista tuotekuvaamisesta varten ja esimerkkisivut tyylikokonaisuuden myymiseen.