Mobile game prototyping : Programmer's point of view
Vilppola, Pasi (2015)
Vilppola, Pasi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505199002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505199002
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää, kuinka tavallinen lautapeli-idea kääntyy mobiilialustoille ja mitä uutta tämä alusta voisi peli-idealle tarjota.
Unity on pelinkehitystyökalu, jota käyttää yli neljä miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää maailmassa. Siinä on viisi perusosaa, jotka ovet välttämättömiä Unityllä työskentelyn kannalta: Projekti-selain, Hierarki-näkymä, Kohtaus-näkymä, Peli-näkymä, sekä Tarkkailija- näkymä. Unityn lisäksi MonoDevelop-työkalua käytetään koodin kirjoittamiseen. MonoDevelop tulee vakiona Unity asennuksen mukana. Tässä projektissa käytettiin Unity 4.6, sekä 5.0 versioita.
Prototyyppaus on tapa testata ideoita ennen niiden varsinaista toteuttamista pienin kustannuksin. Fyysisessä prototyyppauksessa käytetään mitä tahansa kädenulottuvilla olevia tarvikkeita, esimerkiksi tavallisia kodintarvikkeita, idean toimivuuden testaukseen. Digitaalinen prototyyppaus on idean kokeilua ja testausta alustalla, jolla tuote on tarkoitus kehittää, tässä tapauksessa Unityllä.
Projektin aikana luotiin kolme prototyyppi peliä. Ensimmäinen peli oli suora kopio alkuperäisestä lautapelistä, toinen oli peli, jossa ideaa vietiin pidemmälle ja siihen lisättiin uusia ideoita, ja kolmas oli 3D peli, jossa vain ihan perus idea pysyi samana alkuperäiseen nähden.
Projekti osoitti, että Unity on erittäin hyvä työkalu varsinkin vasta-alkavalle pelinkehittäjälle ja, että hyvin yksinkertaisesta perusideasta voidaan luoda hyvin erilaisia mobiilipelejä.
Unity on pelinkehitystyökalu, jota käyttää yli neljä miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää maailmassa. Siinä on viisi perusosaa, jotka ovet välttämättömiä Unityllä työskentelyn kannalta: Projekti-selain, Hierarki-näkymä, Kohtaus-näkymä, Peli-näkymä, sekä Tarkkailija- näkymä. Unityn lisäksi MonoDevelop-työkalua käytetään koodin kirjoittamiseen. MonoDevelop tulee vakiona Unity asennuksen mukana. Tässä projektissa käytettiin Unity 4.6, sekä 5.0 versioita.
Prototyyppaus on tapa testata ideoita ennen niiden varsinaista toteuttamista pienin kustannuksin. Fyysisessä prototyyppauksessa käytetään mitä tahansa kädenulottuvilla olevia tarvikkeita, esimerkiksi tavallisia kodintarvikkeita, idean toimivuuden testaukseen. Digitaalinen prototyyppaus on idean kokeilua ja testausta alustalla, jolla tuote on tarkoitus kehittää, tässä tapauksessa Unityllä.
Projektin aikana luotiin kolme prototyyppi peliä. Ensimmäinen peli oli suora kopio alkuperäisestä lautapelistä, toinen oli peli, jossa ideaa vietiin pidemmälle ja siihen lisättiin uusia ideoita, ja kolmas oli 3D peli, jossa vain ihan perus idea pysyi samana alkuperäiseen nähden.
Projekti osoitti, että Unity on erittäin hyvä työkalu varsinkin vasta-alkavalle pelinkehittäjälle ja, että hyvin yksinkertaisesta perusideasta voidaan luoda hyvin erilaisia mobiilipelejä.