Palveluesimiesten osaamisen nykytila SOL Palvelut Oy:ssä
Virtanen, Jaana (2015)
Virtanen, Jaana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198938
Tiivistelmä
Esimiestyö syntyy useasta kokonaisuudesta, johon kuuluu erilaisia, velvollisuuksia, vastuita ja osaamisen osa-alueita. Organisaatioissa on paljon erilaista osaamista ja henkilöstön osaaminen tulisi olla selvillä. Yrityksen tulee määritellä tämän hetkinen osaaminen, mitä osaamista on hallussa ja kuinka sitä johdetaan. Vastaako työssä tarvittava osaaminen ammatillista osaamista ja kuinka verrata sitä tulevaisuuden tarpeisiin?
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa SOL Palvelut Oy:n palveluesimiesten osaamisen nykytila ja selvittää vastaako osaaminen työssä tarvittavaa ammatillista osaamista. Selvitimme myös riittääkö osaaminen vastaamaan tulevaisuuden tarpeita sekä kuinka sitä voidaan hyödyntää koko organisaatiossa. Teoreettinen viitekehys muodostuu esimiestyöskentelystä, osaamisen johtamisesta, osaamisen määrittelystä, kehittämisestä ja hyödyntämisestä
Tutkimus kohdistui SOL Palvelut Oy:n palveluesimiesten osaamiseen. Tutkimukseen on kerätty kolmen palvelupiirin esimiehiä. Tutkimus oli määrällinen, jossa tiedon keruu toteutettiin kyselytutkimuksella Tampereen, Jyväskylän ja Vaasan palvelupiirin palveluesimiehille.
Kyselyllä saatiin monipuolinen tulkinta palvelupiirien esimiesten osaamisen tasosta ja heidän näkemyksiään osaamisen johtamisesta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että palveluesimiesten ammatillinen osaaminen oli hyvällä tasolla, mutta monipalveluosaamisessa oli vielä kehitettävää. Esimiestyön kehityskohteet löytyivät työntekijöiden perehdytyksestä, esimiehelle suunnatuista koulutustarpeista sekä monipalveluosaamisesta. Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää osaamisen johtamisen kehittämisessä koko organisaatiossa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa SOL Palvelut Oy:n palveluesimiesten osaamisen nykytila ja selvittää vastaako osaaminen työssä tarvittavaa ammatillista osaamista. Selvitimme myös riittääkö osaaminen vastaamaan tulevaisuuden tarpeita sekä kuinka sitä voidaan hyödyntää koko organisaatiossa. Teoreettinen viitekehys muodostuu esimiestyöskentelystä, osaamisen johtamisesta, osaamisen määrittelystä, kehittämisestä ja hyödyntämisestä
Tutkimus kohdistui SOL Palvelut Oy:n palveluesimiesten osaamiseen. Tutkimukseen on kerätty kolmen palvelupiirin esimiehiä. Tutkimus oli määrällinen, jossa tiedon keruu toteutettiin kyselytutkimuksella Tampereen, Jyväskylän ja Vaasan palvelupiirin palveluesimiehille.
Kyselyllä saatiin monipuolinen tulkinta palvelupiirien esimiesten osaamisen tasosta ja heidän näkemyksiään osaamisen johtamisesta. Tutkimuksessa kävi ilmi, että palveluesimiesten ammatillinen osaaminen oli hyvällä tasolla, mutta monipalveluosaamisessa oli vielä kehitettävää. Esimiestyön kehityskohteet löytyivät työntekijöiden perehdytyksestä, esimiehelle suunnatuista koulutustarpeista sekä monipalveluosaamisesta. Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää osaamisen johtamisen kehittämisessä koko organisaatiossa.