Ideasta työkaluksi : Konstruktiivinen opinnäytetyö kehittämisestä Autismisäätiössä
Ala-Kihniä, Pia-Maria (2015)
Ala-Kihniä, Pia-Maria
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198929
Tiivistelmä
Kehittäminen on pyrkimystä tehdä asioita paremmin. Onnistunut kehittäminen ja sen kautta innovaatioiden tekeminen on muuttuvassa sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä tärkeää, jotta toimijat kykenevät vastaamaan niin asiakkaiden, työntekijöiden kuin organisaatioiden ja järjestelmienkin muuttuviin tarpeisiin ja vaatimuksiin. Kehittämisen onnistumiseksi tarvitaan riittävästi kehittämistä ja innovointia edistävien tekijöiden luomista ja vahvistamista sekä kehittämistä estävien tekijöiden poistamista riittävien rakenteiden, kehittämistä ja innovoimista tukevan kulttuurin ja strategian sekä luovuutta synnyttävien ratkaisujen avulla.
Tämä opinnäyte työ on Autismisäätiön toimeksiannosta toteutettu konstruktiivisen tutkimuksen keinoin toteutettu kehittämistyö kehittämisestä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli Autismisäätiön kehittämistoiminnan perustoiminnan kehittäminen luomalla kehittämistä edistäviä työkaluja ja ohjeistuksia sisältävä kehittämisen käsikirja organisaation sisäiseen käyttöön. Konstruktiivisessa tutkimuksessa tavoitteena on rakentaa konkreettinen ratkaisu todelliseen ongelmaan tutkivasta ilmiöstä kootun aikaisemman tiedon avulla. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta eri osiosta, joista ensimmäinen kuvaa kehittämistä käsitteenä ja sitä edistäviä ja estäviä tekijöitä. Viitekehyksen toinen osio kuvaa, miten kehittämistä edistäviä tekijöitä voidaan vahvistaa ja estäviä tekijöitä poistaa ohjatun, systemaattisen ja määrätietoisen kehittämisen avulla.
Ratkaisun eli Autismisäätiön kehittämisen käsikirjan rakentaminen toteutettiin kehittämisprojektina, joka eteni Demingin ympyrän mukaisesti hyödyntäen loogisen viitekehyksen lähestymistapaa. Opinnäytetyössä on kuvattu Autismisäätiön kehittämisen käsikirjan rakennetta ja sisältöä sellaisena, kun se teoreettisen viitekehyksen pohjalta rakentui kehittämisprojektin aikana. Käsikirja ohjeistaa ja antaa työkaluja Autismisäätiön työntekijöille kehittämiskulttuurin, jatkuvan kehittämisen sekä projektin vaiheistuksen ja toteuttamisen osalta.
Tämä opinnäyte työ on Autismisäätiön toimeksiannosta toteutettu konstruktiivisen tutkimuksen keinoin toteutettu kehittämistyö kehittämisestä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli Autismisäätiön kehittämistoiminnan perustoiminnan kehittäminen luomalla kehittämistä edistäviä työkaluja ja ohjeistuksia sisältävä kehittämisen käsikirja organisaation sisäiseen käyttöön. Konstruktiivisessa tutkimuksessa tavoitteena on rakentaa konkreettinen ratkaisu todelliseen ongelmaan tutkivasta ilmiöstä kootun aikaisemman tiedon avulla. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta eri osiosta, joista ensimmäinen kuvaa kehittämistä käsitteenä ja sitä edistäviä ja estäviä tekijöitä. Viitekehyksen toinen osio kuvaa, miten kehittämistä edistäviä tekijöitä voidaan vahvistaa ja estäviä tekijöitä poistaa ohjatun, systemaattisen ja määrätietoisen kehittämisen avulla.
Ratkaisun eli Autismisäätiön kehittämisen käsikirjan rakentaminen toteutettiin kehittämisprojektina, joka eteni Demingin ympyrän mukaisesti hyödyntäen loogisen viitekehyksen lähestymistapaa. Opinnäytetyössä on kuvattu Autismisäätiön kehittämisen käsikirjan rakennetta ja sisältöä sellaisena, kun se teoreettisen viitekehyksen pohjalta rakentui kehittämisprojektin aikana. Käsikirja ohjeistaa ja antaa työkaluja Autismisäätiön työntekijöille kehittämiskulttuurin, jatkuvan kehittämisen sekä projektin vaiheistuksen ja toteuttamisen osalta.