Totuuden valheellisuus : dokumentaarisen elokuvan suhteesta todellisuuteen
Hovitie, Hanna (2015)
Hovitie, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198919
Tiivistelmä
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osasta "Totuuden valheellisuus" ja teososasta, joka on kokeellinen lyhytdokumenttielokuva "Miles to Go Before I Sleep" (työnimi). Elokuva kertoo hyväksikäytön ja ihmiskaupan uhriksi joutuneen kongolaisnaisen tarinan. Opinnäytetyön tekijä on elokuvan ohjaaja ja toinen elokuvan kuvaajista.
Kirjallisen työn alkuosassa käsitellään dokumentaarisuuden määrittelemiseen liittyviä teorioita sekä dokumentaariselle elokuvalle luonteenomaisia ominaisuuksia. Teoriapohja perustuu dokumenttielokuvaa käsittelevään kirjallisuuteen sekä alan tutkijoiden väitöskirjoihin. Työn loppuosassa muodostetaan kuusi eri genremääritelmiin pohjautuvaa teesiä dokumenttielokuvasta ja analysoidaan teososan dokumentaarisuutta niiden kautta. Työssä käsitellään myös teososan esteettisesti, eettisesti ja tuotannollisesti dokumentaarisia piirteitä sekä sen samanaikaisesti teoksellista ja informatiivista muotoa.
Työssä pohditaan dokumenttielokuvan suhdetta todellisuuteen sekä fiktiiviseen elokuvaan. Teososan dokumentaarisuutta analysoidaan monista eri lähtökohdista. Työssä kartoitetaan, minkälaisista osasista elokuvan dokumentaarisuus ja toisaalta fiktiivisyys rakentuu.
Tutkimuksen lopputulos on se, että dokumentaarisuus näyttäytyy elokuvassa monissa eri aspekteissa, kuten visuaalisessa tyylissä, äänimaailmassa, tarinassa tai tekijän moraalipositiossa. Kaikkien näiden dokumentaaristen ominaisuuksien ei kuitenkaan välttämättä tarvitse olla samanaikaisesti elokuvassa läsnä. Dokumenttielokuvan määritteleminen on vaikeaa, koska kaikilla ihmisillä on oma käsityksensä sen suhteesta todellisuuteen ja totuuteen. Siksi elokuvan dokumentaarisuuden määrittelee sekä tekijä että katsoja.
Kirjallisen työn alkuosassa käsitellään dokumentaarisuuden määrittelemiseen liittyviä teorioita sekä dokumentaariselle elokuvalle luonteenomaisia ominaisuuksia. Teoriapohja perustuu dokumenttielokuvaa käsittelevään kirjallisuuteen sekä alan tutkijoiden väitöskirjoihin. Työn loppuosassa muodostetaan kuusi eri genremääritelmiin pohjautuvaa teesiä dokumenttielokuvasta ja analysoidaan teososan dokumentaarisuutta niiden kautta. Työssä käsitellään myös teososan esteettisesti, eettisesti ja tuotannollisesti dokumentaarisia piirteitä sekä sen samanaikaisesti teoksellista ja informatiivista muotoa.
Työssä pohditaan dokumenttielokuvan suhdetta todellisuuteen sekä fiktiiviseen elokuvaan. Teososan dokumentaarisuutta analysoidaan monista eri lähtökohdista. Työssä kartoitetaan, minkälaisista osasista elokuvan dokumentaarisuus ja toisaalta fiktiivisyys rakentuu.
Tutkimuksen lopputulos on se, että dokumentaarisuus näyttäytyy elokuvassa monissa eri aspekteissa, kuten visuaalisessa tyylissä, äänimaailmassa, tarinassa tai tekijän moraalipositiossa. Kaikkien näiden dokumentaaristen ominaisuuksien ei kuitenkaan välttämättä tarvitse olla samanaikaisesti elokuvassa läsnä. Dokumenttielokuvan määritteleminen on vaikeaa, koska kaikilla ihmisillä on oma käsityksensä sen suhteesta todellisuuteen ja totuuteen. Siksi elokuvan dokumentaarisuuden määrittelee sekä tekijä että katsoja.