Lekki-ikäisen lapsen pelko ja sen lievittäminen hoitotyössä : simulaatiotilanne sairaanhoitajan näkökulmasta
Mandelin, Jonna; Pankolainen, Anna (2015)
Mandelin, Jonna
Pankolainen, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198893
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on leikki-ikäisen lapsen pelko ja sen lievittäminen hoitotyössä. Opinnäytetyön tilaajana toimii Metropolia Ammattikorkeakoulu, Terveyden ja hoitamisen tulosalue. Kehittämistyömme tarkoituksena on tuottaa lastenhoitotyön koulutuksessa hyödynnettävä simulaatiotilanne siitä, miten sairaanhoitaja voi lievittää varhaisleikki-ikäisen lapsen pelkoa. Opiskelijoiden parempi valmius työelämään ja jo työelämässä olevien sairaanhoitajien ammattitaidon ylläpito ja kehittäminen on kehittämistyömme tavoite.
Opinnäytetyömme on toteutettu kehittämistyönä kirjallisuuskatsauksen menetelmää soveltaen, jossa tulosten analysoinnin sijaan olemme tuottaneet simulaatiotilanteen hyödyntäen kirjallisuuskatsauksesta saamaamme teoriatietoa. Tietolähteinä käytimme alan kirjallisuutta, sekä useita kotimaisia niin kuin kansainvälisiäkin tutkimuksia aiheeseemme liittyen.
Opinnäytetyössämme esittämämme simulaatiotilanteen avulla voidaan opettaa sairaanhoitajaopiskelijoille, kuinka kohdata leikki-ikäisen lapsen pelot, ja kuinka niitä voidaan lievittää. Näin teoriatieto ja käytäntö kohtaavat potilasturvallisuutta vaarantamatta simulaatio-opetusympäristössä. Pelkojen tunnistamien on ennalta ehto niiden lievittämiselle ja siksi näiden taitojen harjoitteleminen on tärkeää sairaanhoidonopiskelijoille. Simulaatiotilanteemme käsittelee 3-vuotiaan lapsen kehitystasoa vastaavia pelkoja kirurgiseen toimenpiteeseen valmistauduttaessa.
Tulevaisuudessa leikki-ikäisten lapsien pelkojen kohtaamista ja niiden lievittämistä tulisi korostaa lastenhoitotyön opetuksessa enemmän. Simulaatio-opetus menetelmänä on tähän tarkoitukseen toimiva, mutta haasteena ovat sen vaatimat resurssit.
Opinnäytetyömme on toteutettu kehittämistyönä kirjallisuuskatsauksen menetelmää soveltaen, jossa tulosten analysoinnin sijaan olemme tuottaneet simulaatiotilanteen hyödyntäen kirjallisuuskatsauksesta saamaamme teoriatietoa. Tietolähteinä käytimme alan kirjallisuutta, sekä useita kotimaisia niin kuin kansainvälisiäkin tutkimuksia aiheeseemme liittyen.
Opinnäytetyössämme esittämämme simulaatiotilanteen avulla voidaan opettaa sairaanhoitajaopiskelijoille, kuinka kohdata leikki-ikäisen lapsen pelot, ja kuinka niitä voidaan lievittää. Näin teoriatieto ja käytäntö kohtaavat potilasturvallisuutta vaarantamatta simulaatio-opetusympäristössä. Pelkojen tunnistamien on ennalta ehto niiden lievittämiselle ja siksi näiden taitojen harjoitteleminen on tärkeää sairaanhoidonopiskelijoille. Simulaatiotilanteemme käsittelee 3-vuotiaan lapsen kehitystasoa vastaavia pelkoja kirurgiseen toimenpiteeseen valmistauduttaessa.
Tulevaisuudessa leikki-ikäisten lapsien pelkojen kohtaamista ja niiden lievittämistä tulisi korostaa lastenhoitotyön opetuksessa enemmän. Simulaatio-opetus menetelmänä on tähän tarkoitukseen toimiva, mutta haasteena ovat sen vaatimat resurssit.