Kuudesluokkalaisten tyttöjen HPV-rokottamiseen liittyvät tiedot ja tiedonsaanti
Lehtonen, Tanja (2015)
Lehtonen, Tanja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198890
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä tietoa kuudesluokkalaiset tytöt ovat saaneet HPV-rokottamisesta, mitä tietoa he siitä haluavat saada sekä mitä he tietävät HPV-rokottamisesta. Tavoitteena oli tuottaa Rauman koulu- ja opiskeluterveydenhuollolle tietoa, jota voitaisiin hyödyntää jatkossa HPV-rokotteen rokotuskattavuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimuksen otokseen kuuluivat Rauman kaupungin peruskouluissa opiskelevat kuudesluokkalaiset tytöt (N= 146). Aineisto kerättiin tätä tutkimusta varten laaditulla strukturoidulla e-lomakkeella huhtikuussa 2015. Vastausprosentiksi muodostui 49 % (n= 72). Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja tulokset esitettiin lukumäärinä ja prosentteina. Tuloksia havainnollistettiin kuvaajilla ja taulukoilla.
Tulosten mukaan suurin osa vastaajista oli saanut tietoa papilloomaviruksesta joko jonkin verran tai vähän. Vähiten tietoa oli saatu papilloomaviruksen tartuntatavoista ja tartunnan hoitamisesta. Suurin osa vastaajista koki saaneensa tietoa HPV-rokotteesta joko paljon tai jonkin verran. Eniten tietoa oli saatu rokottamisajankohdista ja pistopaikasta. Vastaajat olivat saaneet selvästi eniten tietoa kouluterveydenhoitajalta ja vähiten erilaisista medioista, esimerkiksi radiosta ja televisiosta. Vastaajat halusivat saada lisää laajalti lisää tietoa sekä papilloomaviruksesta että HPV-rokotteesta ja tietoa halutaan saada kouluterveydenhoitajalta. Tyttöjen tiedot papilloomaviruksesta olivat vähäiset, mutta HPV-rokotteeseen liittyen heillä oli enemmän tietoa. HPV-rokotteen rokotuskattavuus ryhmässä oli korkea (90 %) ja suhtautuminen HPV-rokotteeseen oli myönteinen.
Jatkossa tämän tutkimusaiheen selvittämistä voitaisiin laajentaa tutkimalla, miten kouluterveydenhoitajat kokevat HPV-rokottamiset ja niistä tiedottamisen kohderyhmälle. Lisäksi voitaisiin selvittää tarkemmin tyttöjen näkemystä HPV-rokottamisesta esimerkiksi haastatteluin.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen. Tutkimuksen otokseen kuuluivat Rauman kaupungin peruskouluissa opiskelevat kuudesluokkalaiset tytöt (N= 146). Aineisto kerättiin tätä tutkimusta varten laaditulla strukturoidulla e-lomakkeella huhtikuussa 2015. Vastausprosentiksi muodostui 49 % (n= 72). Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja tulokset esitettiin lukumäärinä ja prosentteina. Tuloksia havainnollistettiin kuvaajilla ja taulukoilla.
Tulosten mukaan suurin osa vastaajista oli saanut tietoa papilloomaviruksesta joko jonkin verran tai vähän. Vähiten tietoa oli saatu papilloomaviruksen tartuntatavoista ja tartunnan hoitamisesta. Suurin osa vastaajista koki saaneensa tietoa HPV-rokotteesta joko paljon tai jonkin verran. Eniten tietoa oli saatu rokottamisajankohdista ja pistopaikasta. Vastaajat olivat saaneet selvästi eniten tietoa kouluterveydenhoitajalta ja vähiten erilaisista medioista, esimerkiksi radiosta ja televisiosta. Vastaajat halusivat saada lisää laajalti lisää tietoa sekä papilloomaviruksesta että HPV-rokotteesta ja tietoa halutaan saada kouluterveydenhoitajalta. Tyttöjen tiedot papilloomaviruksesta olivat vähäiset, mutta HPV-rokotteeseen liittyen heillä oli enemmän tietoa. HPV-rokotteen rokotuskattavuus ryhmässä oli korkea (90 %) ja suhtautuminen HPV-rokotteeseen oli myönteinen.
Jatkossa tämän tutkimusaiheen selvittämistä voitaisiin laajentaa tutkimalla, miten kouluterveydenhoitajat kokevat HPV-rokottamiset ja niistä tiedottamisen kohderyhmälle. Lisäksi voitaisiin selvittää tarkemmin tyttöjen näkemystä HPV-rokottamisesta esimerkiksi haastatteluin.