Matka liiketoiminnan ytimeen : Liiketoiminta-ajattelu kulttuurintekijän työkaluna
Tihveräinen, Kimmo (2015)
Tihveräinen, Kimmo
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198875
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kulttuuriyrittäjyyttä. Tutkimusmateriaalina on ollut kirjoittajan ideoima esityskonsepti, jota on työstetty liiketoimintasuunnitelmaksi Uusyrityskeskuksen ohjauksessa. Opinnäytetyö ei käy perusteellisesti läpi kaikkia liiketoimintasuunnitelman laatimiseen liittyviä asioita, vaan siinä keskitytään liiketoimintasuunnitelman kaikkein olennaisimpiin ydinasioihin. Näitä ovat yrittäjän oma osaaminen, yrityksen tarjoamat tuotteet ja palvelut, asiakkaat sekä markkinointi. Keskeisenä tutkimuskysymyksenä työssä on ollut: kuinka kulttuurialan ammattilainen voi hyödyntää liiketoimintasuunnitelmaa kehittäessään omaa osaamistaan myytäväksi tuotteeksi?
Opinnäytetyössä on tutkittu myös teatteri-ilmaisun ohjaajan näkökulmasta kulttuuriyrittäjyyttä yleisesti Suomessa. Pohdinnoissa on käytetty lähteinä yrittäjyysaiheisia lähteitä sekä eri taide- ja teatterimaailman tekijöiden näkemyksiä oman työnsä luonteesta. Kirjoittaja on käyttänyt pohdinnoissaan peilauspintana myös omaa taustaansa kulttuuriyrittäjyyden parissa, muun muassa toimintaansa teatterin ja musiikin alojen osuuskunnassa.
Lisäksi opinnäytetyössä on pohdittu sitä, millainen voisi olla kulttuurialan tekijälle sopiva yrittäjämäinen ajattelutapa ja suhde omaan työhön liiketoiminnan viitekehyksessä sekä miten myös freelancer voisi hyödyntää liiketoiminnallista näkökulmaa oman työnsä suunnittelussa.
Opinnäytetyössä on tutkittu myös teatteri-ilmaisun ohjaajan näkökulmasta kulttuuriyrittäjyyttä yleisesti Suomessa. Pohdinnoissa on käytetty lähteinä yrittäjyysaiheisia lähteitä sekä eri taide- ja teatterimaailman tekijöiden näkemyksiä oman työnsä luonteesta. Kirjoittaja on käyttänyt pohdinnoissaan peilauspintana myös omaa taustaansa kulttuuriyrittäjyyden parissa, muun muassa toimintaansa teatterin ja musiikin alojen osuuskunnassa.
Lisäksi opinnäytetyössä on pohdittu sitä, millainen voisi olla kulttuurialan tekijälle sopiva yrittäjämäinen ajattelutapa ja suhde omaan työhön liiketoiminnan viitekehyksessä sekä miten myös freelancer voisi hyödyntää liiketoiminnallista näkökulmaa oman työnsä suunnittelussa.