VOITTO OJALA KY:N ASIAKASTIETOKANNAN LUOMINEN JA ASIAKKUUDENHALLINNAN KEHITTÄMINEN
Ojala, Joni (2015)
Ojala, Joni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198873
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää puutarha-alalla toimivan yrityksen, Voitto Ojala Ky:n asiakkuudenhallintaa laatimalla yritykselle sähköinen asiakastietokanta. Opinnäytetyö aloitettiin tutustumalla kirjallisuuden avulla opinnäytetyöaiheen kolmeen perusteemaan; asiakastietokantaan, päämiehen edustamiseen ja puutarha-alan tulevaisuuteen. Kirjallisuuteen tutustuminen auttoi hahmottamaan tutkittavaa ilmiötä kokonaisuutena.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus. Tietokannan laatiminen aloitettiin haastattelemalla yrityksen omistajaa Voitto Ojalaa yrityksen sekä historiasta että nykytilanteesta. Pyrittiin kartoittamaan sekä asiakkaiden että päämiesten lukumäärä sekä sitä, mitä tietoja heistä oli olemassa ja missä muodossa tieto oli. Haastattelujen lisäksi toisena tiedon pääkeruumenetelmänä käytettiin yrittäjän asiakkaista olevaan laajaan kirjalliseen dokumenttiaineistoon perehtymistä.
Työn tilaajan mukaan Voitto Ojala Ky:n yrityksessä on luottamuksellista tietoutta, joten työn julkisessa versiossa asiakkaisiin liittyviä tietoja ei tilaajan toivomuksesta esitetty. Samoin liitteenä olevan asiakastietokannan asiakkaisiin liittyvät sivut kuuluvat luottamuksellisiin tietoihin, eikä niitä työn julkisessa versiossa esitetty.
Tietokanta laadittiin Excel-taulukkomuotoon ja se toimii lähinnä uuden tiedon kokoamispaikkana. Uudet tilaukset laaditaan sähköisesti, tallennetaan asiakastietokantaan, asiakas saa oman kappaleensa tulosteena ja päämiehelle lähetetään sama tilaus sähköpostitse.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus. Tietokannan laatiminen aloitettiin haastattelemalla yrityksen omistajaa Voitto Ojalaa yrityksen sekä historiasta että nykytilanteesta. Pyrittiin kartoittamaan sekä asiakkaiden että päämiesten lukumäärä sekä sitä, mitä tietoja heistä oli olemassa ja missä muodossa tieto oli. Haastattelujen lisäksi toisena tiedon pääkeruumenetelmänä käytettiin yrittäjän asiakkaista olevaan laajaan kirjalliseen dokumenttiaineistoon perehtymistä.
Työn tilaajan mukaan Voitto Ojala Ky:n yrityksessä on luottamuksellista tietoutta, joten työn julkisessa versiossa asiakkaisiin liittyviä tietoja ei tilaajan toivomuksesta esitetty. Samoin liitteenä olevan asiakastietokannan asiakkaisiin liittyvät sivut kuuluvat luottamuksellisiin tietoihin, eikä niitä työn julkisessa versiossa esitetty.
Tietokanta laadittiin Excel-taulukkomuotoon ja se toimii lähinnä uuden tiedon kokoamispaikkana. Uudet tilaukset laaditaan sähköisesti, tallennetaan asiakastietokantaan, asiakas saa oman kappaleensa tulosteena ja päämiehelle lähetetään sama tilaus sähköpostitse.