MIELENTERVEYSKUNTOUTUJIEN ASIAKASTYYTYVÄISYYS ASUMISPALVELUYKSIKÖSSÄ
Karvonen, Reeta (2015)
Karvonen, Reeta
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198870
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena tutkin asiakastyytyväisyyttä Toivolanranta Oy:n kahdessa asumispalveluyksikössä. Asumispalveluyksiköt ovat Oulaisissa sijaitsevat Toivolanranta ja Toivontupa. Lisäksi tutkimus kohdistui tukiasuntojen sekä itsenäisesti asuvien päiväkävijöiden asukkaisiin. Kohderyhmänä tutkimuksessa oli mielenterveyskuntoutujat. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda hyödyllistä tietoa Toivolanranta Oy:n asiakastyytyväisyydestä, jonka avulla on mahdollista suunnitella ja kehittää palveluita kohtaamaan paremmin asiakkaiden toiveita.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin laadullisena tutkimuksena, strukturoidun lomakekyselyn avulla. Kyselylomake sisälsi väittämiä viideltä eri osa-alueelta, elintaso, tuki ja ohjaus, vapaa-aika ja ihmissuhteet, vaikuttamismahdollisuudet sekä tyytyväisyys elämään. Vastaukset annettiin käyttäen Likertin 5-portaista asteikkoa. Tutkimus tehtiin maaliskuussa 2015 ja siihen osallistui kymmenen mielenterveyskuntoutujaa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta mielenterveyskuntoutujien olevan pääosin tyytyväisiä elämäänsä ja palveluihin asumispalveluyksikössä. Erityisiä kehitystarpeita asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella emme saaneet.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin laadullisena tutkimuksena, strukturoidun lomakekyselyn avulla. Kyselylomake sisälsi väittämiä viideltä eri osa-alueelta, elintaso, tuki ja ohjaus, vapaa-aika ja ihmissuhteet, vaikuttamismahdollisuudet sekä tyytyväisyys elämään. Vastaukset annettiin käyttäen Likertin 5-portaista asteikkoa. Tutkimus tehtiin maaliskuussa 2015 ja siihen osallistui kymmenen mielenterveyskuntoutujaa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta mielenterveyskuntoutujien olevan pääosin tyytyväisiä elämäänsä ja palveluihin asumispalveluyksikössä. Erityisiä kehitystarpeita asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella emme saaneet.