Outlet–myymäläkonseptin kehittäminen
Wivolin, Mikko; Tuominen, Annina (2015)
Wivolin, Mikko
Tuominen, Annina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198857
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kartoittaa Iittala Group Oy:n omien myymälöiden konseptien eroavaisuuksia kuluttajan näkökulmasta. Suomalaisella designbrändillä Iittalalla on pääkaupunkiseudulla kuusi pienempää myymälää sekä lukuisia outlet-myymälöitä, joita löytyy ympäri Suomea. Tämän opinnäytetyön aiheena on kartoittaa Iittala Group Oy:n omien myymälöiden konseptien eroavaisuuksia kuluttajan näkökulmasta. Suomalaisella designbrändillä Iittalalla on pääkaupunkiseudulla kuusi pienempää myymälää sekä lukuisia outlet-myymälöitä, joita löytyy ympäri Suomea. Tutkimusongelmana ja tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälaisena asiakkaat kokevat Iittala outlet-myymälät. Päämääränä on saada selville asiakkaiden näkö-kulmasta mitkä asiat ovat Iittala outlet-myymälöissä toimivia ja mihin suuntaan niitä kannattaisi kehittää.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, empiirisestä osa-alueesta sekä siitä saatujen tuloksien analysoinnista. Teoreettinen viitekehys koostuu pääosin brändäyksestä, visuaalisesta markkinoinnista ja markkinointiviestinnästä.
Tutkimus toteutettiin Iittalan kanta-asiakkaille internetissä täytettävän kyselyn kautta. Kysely liitettiin osaksi Myiittala-kanta- asiakkaille lähetettyä uutiskirjettä. Kyselyyn vastasi 1094 kanta- asiakasta.
Tuloksista selvisi, että kuluttajat haluavat myymäläkonseptien välille selkeämmän eron. Suuri osa palautteesta koski myymälöiden hinnoittelua. Iittala-myymälöiden
vahvuuksiksi koettiin visuaalisuus, esillepanot sekä henkilökunta. Iittala outlet –myymälöissä arvostetaan erityisesti tuotteiden erikoiseriä ja valikoiman laajuutta.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, empiirisestä osa-alueesta sekä siitä saatujen tuloksien analysoinnista. Teoreettinen viitekehys koostuu pääosin brändäyksestä, visuaalisesta markkinoinnista ja markkinointiviestinnästä.
Tutkimus toteutettiin Iittalan kanta-asiakkaille internetissä täytettävän kyselyn kautta. Kysely liitettiin osaksi Myiittala-kanta- asiakkaille lähetettyä uutiskirjettä. Kyselyyn vastasi 1094 kanta- asiakasta.
Tuloksista selvisi, että kuluttajat haluavat myymäläkonseptien välille selkeämmän eron. Suuri osa palautteesta koski myymälöiden hinnoittelua. Iittala-myymälöiden
vahvuuksiksi koettiin visuaalisuus, esillepanot sekä henkilökunta. Iittala outlet –myymälöissä arvostetaan erityisesti tuotteiden erikoiseriä ja valikoiman laajuutta.