Yhtyebrändin rakentaminen - Case Constables
Erma, Aleksi (2015)
Erma, Aleksi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198829
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää brändin rakentamista Constables-yhtyeelle. Mu-siikkialalla kilpailu on kovaa ja yhtyeitä on paljon, joten vahvan brändin ja tunnistettavuuden luo-minen on tärkeää yhtyeen kasvulle. Vahvan brändin ja markkinoinnin avulla yhtyeet saavat lisää kuulijoita ja mahdollistavat menestymisensä. Työn tavoitteena oli tuottaa brändin kehit-tämissuunnitelma Constables-yhtyeelle. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Constables, joka on suomalainen alternative rockia soittava neljän hengen yhtye.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat brändi, sisältömarkkinointi, sosiaalisen median kanavat ja sinisen meren strategia, joita käsiteltiin teoriaosuudessa. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltava henkilö oli musiikkialan ja keikkamyynnin ammattilainen, jolla oli kokemusta Constables-yhtyeen kanssa työskentelystä. Teemahaastattelun tulosten ja tietoperustan pohjalta laadittiin brändin rakentamisen suunnitelma.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnitelma Constables-yhtyeen brändin kehittämiselle. Tär-keimmiksi kehittämiskohteiksi valikoituvat personoidut viestit ja kuvien käyttö Facebookissa, näkyvyyden parantaminen oheistuotteilla, yhteistoiminta yritysten ja yhteisöjen kanssa, ja uusien musiikkikappaleiden julkaisu single-muodossa ja musiikkivideoiden kera.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä olivat brändi, sisältömarkkinointi, sosiaalisen median kanavat ja sinisen meren strategia, joita käsiteltiin teoriaosuudessa. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltava henkilö oli musiikkialan ja keikkamyynnin ammattilainen, jolla oli kokemusta Constables-yhtyeen kanssa työskentelystä. Teemahaastattelun tulosten ja tietoperustan pohjalta laadittiin brändin rakentamisen suunnitelma.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnitelma Constables-yhtyeen brändin kehittämiselle. Tär-keimmiksi kehittämiskohteiksi valikoituvat personoidut viestit ja kuvien käyttö Facebookissa, näkyvyyden parantaminen oheistuotteilla, yhteistoiminta yritysten ja yhteisöjen kanssa, ja uusien musiikkikappaleiden julkaisu single-muodossa ja musiikkivideoiden kera.